vrijdag 1 april 2016

Ik hardlopen?

Ik hardlopen? 
Als je het mij een paar jaar geleden had gevraagd, had ik je waarschijnlijk uitgelachen. Ik dat meisje dat nooit een sport langer vol hield dan een jaar, als je de maanden dat ik de sportschool alleen sponsorde en niet kwam meereken. Het meisje dat altijd als één van de laatste werd gekozen bij gym en eigenlijk hoopte dat ik helemaal niet gekozen zou worden. En dat meisje dat ook sport op tv niet interessant vond en het liefst ook alles rondom ek, wk of olympische spelen aan zichj voorbij laat gaan.

De omslag
Toch kwam er een jaar of 4 geleden een omslag. Oké sporten ging hem dus niet worden. Misschien moest ik dit maar accepteren, mezelf niet langer kwellen en gewoon proberen verder gezond te leven en verder vooral doorgaan met vaak de fiets te pakken of te wandelen. Ik zei mijn sportabonnement op en zwoor nooit meer een sportschool abonnement te nemen. Wel ging ik mij richten op gezonder eten en langzaam maar zeker viel ik toch wat kilootjes af.

Toch weer naar de sportschool?
Na een jaartje stabiliseerde dat gewichtsverlies en was ik toe aan een nieuwe uitdaging en gemotiveerd om er nog wat extra kilo's af te krijgen. Toch maar weer sportschool dan? Via via kwam ik bij een sportschool die mij wel aansprak. 3x per week 30 minuten trainen, alleen vrouwen (en niet van die vieze zwetende bodybuilders of meisjes in strakke pakjes waar alles er wel goed bij uitziet) en op korte afstand van huis. Ik nam een proefabonnement en eigenlijk beviel het mij wel. Voordeel was dat het maandelijks opzegbaar is, maar toch dan moet je wel op tijd opzeggen en het niet alsnog 3 maanden door laten lopen met de gedachte maandag wel weer te gaan. Maar ik zette door en ging netjes de voorgeschreven 3x per week. En ik had het nooit gedacht, maar nu ruim 1,5 jaar later sport ik er nog 3x per week (oké soms haal ik het niet) en staan er inmiddels al 242 lessen op mijn teller.

Een nieuwe uitdaging
Maar na een jaar begon die sportschool toch wel een beetje te vervelen. Het is iedere keer hetzelfde rondje dat je doet en hierin is niet de mogelijk iets te veranderen. Wel heb je een sleutel die je prestaties bijhoudt en je op elk apparaat uitdaagt je prestaties te verbeteren, maar toch. Dat het maar een half uurtje duurt en het lekker dicht bij huis is en ik het aansluitend kan doen nadat ik zoon naar school heb gebracht, is de reden dat ik het nog steeds doe. En ja, ik voel me fitter, alles is net even wat strakker en het houdt me, nadat ik in het begin nog flink afviel, nu op gewicht. Het gevoel van dat ik toe was aan een nieuwe uitdaging bleef. Ik wil er nog wel een paar kilo's af, of in ieder geval op gewicht blijven en mijn conditie mag nog wel iets beter. Iedereen om mij heen leek te gaan hardlopen en ik dacht vorig jaar zomer, ach ik probeer het ook eens. Ik liep een rondje met de Runkeeper app, en eigenlijk ging het veel beter dan verwacht. Twee dagen later liep ik een tweede rondje en een derde rondje volgde ook snel. Maar toen we, na de verbouwing, weer terug kwamen in ons eigen huis, kwam de klad er weer in. Druk met andere dingen, slecht weer, andere smoesjes etc... etc.... maar ergens miste ik het hardlopen toch ook wel.

Goede voornemens voor 2016?
Goede voornemens voor 2016 had ik niet, maar ik stelde mezelf wel een doel. Ik wil in 2016 5km kunnen hardlopen. En dat doel werd lekker voor mij uitgeschoven; want slecht weer, te vroeg donker, ziek/zwak/misselijk etc... etc... Maar om mij heen hoorde ik weer kennissen die zich op hadden gegeven voor de Marikenloop en toen dacht ik; dat wil ik toch ook kunnen. En toen ik bij haar ook nog las dat ook zij ging hardlopen, begon het toch weer te kriebelen.

Ik trok de stoute hardloopschoenen aan
Oké hup al die smoesjes aan de kant, ik gaf mezelf een flinke schop onder mijn kont en trok mijn hardloopschoenen weer aan. Nou ja, het zijn oude sportschoenen die ik van mezelf mag vervangen voor goede hardloopschoenen als ik dit 5 weken volhou.
Ik het vakantiepark waar we vorige week waren durfde ik wel weer mijn eerste rondjes te lopen. Ik die eruit zie als een zak aardappels die vooruitstroppelt in een joggingbroek. Daar kent toch niemand mij dacht ik zo. Ik had van een kennis de Ipod van "start to run met Evy" gekregen en met haar aanmoedigende woorden op mijn mp-3 speler liep ik zo waar de eerste les uit. Vol trots zette ik mijn doel en eerste prestatie op facebook en warempel ik kreeg zoveel aanmoedigende reacties terug.

Waarom zou jij dat niet kunnen?
Één van die reacties was: "waarom zou jij dat niet kunnen". Die reactie raakte mij wel, want waarom zou ik dat niet kunnen. Nou ja, heb je mijn eerste alinea niet gelezen? Maar misschien is dat het beeld dat ik nog steeds van mezelf heb, want ga ik niet al 1,5 jaar trouw naar de sportschool? En is er inmiddels niet al 30 kilo af en ben ik een jaar op hetzelfde gewicht? Dus waarom zou ik dat niet kunnen?!

De uitdaging om de Marikenloop mee te lopen, nam ik nog even niet aan. Maar ik zit wel te dubben om mij op te geven voor een andere loop. We zullen zien hoe het loopt.

Gisteren was les 5 van Evy in ieder geval een feit. Een binnenkort lees je meer over mijn hardloopuitdaging, hoe het lopen met Evy bevalt, wat ik onderweg mee maak en wat er eigenlijk zo leuk aan hardlopen is en ook wat er minder leuk aan hardlopen is.

10 opmerkingen:

  1. Ha, ha, wat geweldig! En wat goed van je!!! Enne, even een heel simpel rekensommetje... Als je 30 kilo bent afgevallen (!!!), kun je er onmogelijk uitzien als een aardappelzak, moet je maar eens goed kijken hoeveel 30 kilo aardappels is... Dusssss lekker doorgaan met lopen en gun jezelf goede hardloopschoenen en misschien binnenkort ook nieuwe hardloopkleertjes, succes en hou ons op de hoogte!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, ja zou er niet aan moeten denken ook nog met een zak van 30 kilo aardappels op zijn rug te hardlopen.

      Verwijderen
  2. Nou wat goed van je! 30 kilo afgevallen, al anderhalf jaar trouw sporten en nu hardlopen, een inspiratiebron noem je zo iemand toch?!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wow wat goed van je.... misschien is deze blog voor mij nou net nodig om de moed niet op te geven.... en ook weer eens aan de slag te gaan. 16 kilo te gaan nog.... en sukkel al 2 jaar met dit gewicht en nog steeds niet het juiste te pakken! En ooit liep een paar x hard en het gaf zo'n kick.... Ik ben nu al benieuwd naar je vervolg....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig hoor. 30 kg. Super.
    En al 1,5 jaar aaneengesloten aan het sporten en nu als klapper gaan hardlopen.
    Een aardappelzak? Jij? Geloof ik helemaal niets van.
    Ik wens je heel veel succes en hou ons op de hoogte.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is wel echt toevallig. Ik rende net afgelopen woensdag les 5 van Evy 's 5 km programma. Ik wil dit jaar eigenlijk wel richting 10 km. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fantastisch zeg dat je al zoveel bent afgevallen en dat je zo gemotiveerd bent om ook het hardlopen tot een succes te maken.
    Ik weet zeker dat je dit helemaal onder de knie gaat krijgen!
    Topper :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ha wat heerlijk en tuurlijk; waarom zou jij dat niet kunnen!?
    Als je je er lekker bij voelt (of gaat voelen?!) dan is het zooo fijn (vind ik:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Herkenning in je verhaal, sporten ik, pffff. Maar sinds een paar jaar loop ik hard en dat is echt verslavend! De eerste trainingen vond ik echt pittig, maar zodra ik die 5 km in mijn benen had, wilde ik alleen maar meer. Dit jaar loop ik mijn 2e halve marathon... Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dankjewel voor al jullie lieve reacties!

    BeantwoordenVerwijderen