maandag 7 maart 2016

Weekmenu week 10

Elke week maak ik een weekmenu, dit is handig omdat we het grootste gedeelte van de boodschappen online bestellen bij de biobezorger. Meestal maak ik het menu n.a.v. welke groenten er in het groentepakket zitten. Als er veel groenten in het groentenpakket zitten die we niet zo lekker vinden, sla ik het pakket over en koop ik losse groenten.

Woensdagochtend worden de boodschappen altijd bezorgd en ga ik naar de super voor de aanvullende boodschappen. Soms ga ik tussendoor nog een keer naar de supermarkt of bakker als er iets echt op is of voor een leuke aanbieding of om iets in te slaan wat ik alleen bij een bepaalde winkel haal.

Onze weekmenu loopt dus van woensdag - dinsdag, maar voor het gemak noem ik het weekmenu toch maar het menu van week 10. Wat eten wij deze week?

woensdag: Gierst-raapstelensalade
donderdag: Raapstelenquiche
vrijdag: Spinaziecurry met aardappelpartjes
zaterdag: Broccolitaart
zondag: Knolselderijfrietjes, salade, vlees voor de mannen en vegaschijf voor mij
maandag: Nasi met tofu
dinsdag: Zuurkoolstamppot met vegaworstjes/vlees voor de mannen

Het maken van een weekmenu kost mij altijd ca. 1 uurtje tijd en doe ik tegelijk met mijn online bestelling bij de biobezorger. Doordeweeks scheelt het mij veel tijd in boodschappen doen en bedenken wat we gaan eten. Ik kijk ook regelmatig terug in voorgaande weken wat we hebben gegeten. Soms schuift er iets door als er iets tussenkomt, of worden recepten gewisseld als er ineens minder tijd is om te kopen en soms verzin ik ineens iets anders met de ingrediƫnten.

Het maken van een weekmenu levert ook een besparing op. Er wordt minder weggegooid, minder extra's gekocht en minder gehaald of junkfood gekocht.

Maak jij ook een weekmenu? En vind je het leuk om wekelijk te lezen wat wij eten?

2 opmerkingen:

  1. Ja, ik maak ook een weekmenu. En de rest van het gezin vindt dit ook superfijn. Zo kunnen ze zien dat er dagen zijn met gerechten die ze misschien wat minder lekker vinden, maar dat er de volgende dag iets op het menu staat wat dat weer compenseert ;-) En met pubers die continu honger hebben, en al bij binnenkomst 's middags na school roepen: "Wat eten we vandaag???" voor mij ook een stuk makkelijker. Niet dat ze het niet meer vragen hoor, maar dan hoef ik alleen nog maar te roepen: "hangt op het prikbord", haha.
    Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de blogs van anderen over hun weekmenu eigenlijk altijd oversla. Dat boeit mij dan weer minder. Ik krijg er zelden inspiratie van, misschien moeten er wel foto's bij van de gerechten, haha!
    Groetjes, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik maak zeker een weekmenu. Het is handig als richtlijn bij de boodschappen en het geeft bovendien rust in de week.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen