woensdag 20 januari 2016

Plastic tasjes

Eigenlijk had ik altijd al 1 of meerdere katoenen tassen bij mij als ik boodschappen ging doen. En dan had ik nog een klein tasje in mijn fietstas voor als ik mijn tassen was vergeten of onverwacht iets kocht. Toch betrapte ik mij erop dat er plastic tasjes het huis inkwamen. In sommige winkels deden ze het al in een plastic tasje voordat het je gevraagd werd terwijl ik aan het pinnen was. Dan kan ik het er natuurlijk weer uithalen, zeggen dat ik het tasje niet hoef, maar blijkbaar was ik niet zo assertief of vond ik het toch wel makkelijk.

De tasjes werden hier wel altijd vaker gebruikt. De niet zo stevige witte tasjes gingen als pedaalemmerzak in de prullenbak voor plastic en restafval. De grotere stevigere tassen bewaarde ik voor andere zaken als winkelen of om kleding in te doen voor de kledingcontainer etc...

Gisteren ging ik voor het eerst de stad in sinds de gratis plastic tasjes zijn afgeschaft. Natuurlijk nam ik weer mijn katoenentasjes mee, maar door dit nieuwe beleid was ik wel getriggerd om voor de zekerheid nog een big shopper mee te nemen. En dat kwam goed van pas. 1 grote tas is veel makkelijker dan allemaal kleine tasjes.

Tijdens het winkelen vielen mij de bordjes op bij de kassa's met de prijs van plastic tasjes. De caissières vroegen soms of ik een tas wilde, maar de meeste niet. Wel kostte het soms iets meer tijd bij de kassa, omdat je alles zelf inpakt en het dus niet voor je wordt gedaan.

De meeste mensen in de rij namen geen tasje. Wat een verschil met de vorige keer dat ik ging winkelen vorig jaar ergens. Bijna iedereen nam toen gretig de plastic tasjes aan, terwijl ik soms wel die enige gek leek met zijn eigen tas.

Mijn zus, die in een winkel werkt, vertelde ook al dat ze een stuk minder tasjes uitgeven. Nu mensen er voor moeten betalen, neemt bijna niemand meer een tasje aan. Of als ze zegt dat er voor betaald moet worden, ze dan toch ineens een tasje bij zich hebben.

Het lijkt er dus op dat deze regeling lijkt te werken. Zo komt er hopelijk een stuk minder plastic in omloop en zwerven er minder plastic tasjes rond op straat.

Namen jullie voorheen plastic tasjes aan? En is dit na 1 januari veranderd?

10 opmerkingen:

  1. Ik nam ze al niet aan. Behalve bij de slager en voor kleding.
    Ik ben blij dat ik nu niet meer bij de Kruidvat alles uit het zakje moet halen en in mijn fietstas doen. Daar overkwam het me dat ik het even niet zag omdat ik pinde.
    Blij dat het nu eindelijk zo ver is in Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik nam ze ook al helemaal niet meer aan. Altijd zelf een tas mee. Goed dat je merkt dat het al verschil maakt. Iemand anders merkte op een blog op dat het alleen zou werken als ze helemaal verboden waren. Dat zou het mooiste zijn maar fijn dat nu mensen er al bewust over nadenken en ze niet nemen al is het alleen maar om geld te besparen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het valt mij ook al op hoe goed het werkt. Overal zie je mensen lopen met eigen tassen, echt veel meer dan eerst. En zaterdag zag ik een stel, allebei een schoenendoos onder de arm zonder tas, zo grappig! Blijkbaar is geld betalen toch een prima prikkel om het te laten. Zelf nam ik eigenlijk altijd al een tas mee, maar inderdaad, soms was de cassiere mij te snel af en zat het toch al in een tasje. Afhankelijk van mijn bui liet ik het haar er dan weer uit halen maar soms niet.
    Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier in België zijn plastic tasjes al langer betalend, of toch in warenhuizen. In kledingwinkels ed krijg je ze nog wel, al proberen we dat zo veel mogelijk te vermijden. Voor onze wekelijkse boodschappen hebben wij twee opplooibare boxen, voor kleinere hoeveelheden stevige herbruikbare draagtassen. In mijn handtas zit steeds een stoffen tasje voor onverwachte winkelbezoekjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. en dan nu het vele verpakkingsmateriaal. Want dat is ook niet mis :-(.
    Groet,
    Nina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had ook al meestal mijn eigen tas bij me. Wat mooi dat het ook al echt werkt zeg en dat mensen minder tasjes aannemen!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn om te lezen, dat het geld vragen voor tasjes effect heeft! Je moest voorheen inderdaad behoorlijk assertief zijn, maar ik was ook wel eigenwijs genoeg om mijn spulletjes weer uit het opgedrongen tasje te halen.

    Tot nu toe viel het mij op dat er in de supermarkt niets veranderd was. De zakjes voor groente blijken niet mee te doen. Het vele verpakkingsmateriaal is inderdaad ook niet mis. Ik denk dat ik toch eens op zoek wil naar verpakkingsvrije winkels.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb allemaal linnen tassen, echt wat een heerlijke tassen zijn dat kunnen de boodschappen mooi in. En shoppers natuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. al sinds een paar jaar neem ik zo min mogelijk tasjes aan. Ik heb van die leuke parachute-materiaal-tasjes, en meestal een rugzak bij me, past meestal ook wel wat bij in.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nu moet ik hier trouwens wel een kanttekening bij zetten. Ik heb twee keer door Amerika rondgereisd,en Nieuw-Zeeland en daar zijn ze werkelijk gék op plastic tasjes. Bijna ál je boodschappen krijgen een apart tasje door de medewerkster bij de kassa. Dus willen wij minderen met plastic, dan zouden het ‘t beste helpen als er daar ook milieubewust wordt gedacht. Pas dan kunnen we met z’n allen echt een verschil maken...

    BeantwoordenVerwijderen