donderdag 20 augustus 2015

jaarnota energie

Gisteren kreeg ik een email van Greenchoice dat de jaarnota voor mij klaar stond. Natuurlijk gelijk even gekeken of we wat terugkrijgen of bij moeten betalen. Gelukkig krijgen we € 136,80 terug. Wel wordt ons voorschot bedrag verhoogd van € 93,-- naar € 95,--. Waarom dat dan weer is, geen idee. Maar van die 2 euro lig ik niet wakker en ik kijk toch elk kwartaal wel even hoe we er met ons verbruik voorstaan.

Ons verbruik voor volgend jaar wordt geschat op 1882 kWh stroom en 894 m3 gas, blijkbaar verwachten ze dat we meer gaan gebruiken dan dit jaar. Ik zelf ben wel benieuwd of ons energieverbruik hoger of lager zal worden. Door de verbouwing is de benedenverdieping groter, met meer ramen. Maar we hebben nu ook door de hele benedenverdieping vloerverwarming. Ook hebben we nu nieuwe en energiezuiniger keukenapparatuur. Ik ben benieuwd of we dat gaan merken.

Eind 2012 kocht ik 3 winddelen (stukje windmolen) voor € 1053,--. Eigenlijk wilde ik liever zonnepanelen, maar daar wilde manlief niet aan. Ik schreef er hier toen nog een blogje over. Ik heb vandaag maar eens berekend wat de winddelen mij, in de 2,5 jaar dat de windmolen operatief is, heeft opgeleverd aan korting op de energienota. Tot nu toe is dat € 270,87. De terugverdientijd zou hiermee komen op ca. 10 jaar. Terwijl de verwachte terugverdientijd aan het begin van de investering 10,5 jaar was. De windmolen zou zo'n 16 jaar mee moeten gaan. Op dit moment sta ik nog steeds achter mijn investering toentertijd.

Soms begint manlief nu toch over zonnepanelen....arghhh. Maar voorlopig is ons spaarpotje voor dit soort dingen leeg. Winddelen kunnen na 2 jaar weer verkocht worden, maar of dat zo voordelig is?

Ik heb de cijfers van ons verbruik van de afgelopen 5 jaar er maar eens bijgepakt, gewoon uit nieuwsgierigheid.


kWh m3
2015 1718 785
2014 1847 654
2013 2005 919
2012 1726 834
2011 1614 1039

In december 2011 kwam zoontje er bij, of eigenlijk pas in maart 2012, maar ons verbruik is nauwelijks gestegen. Het verbaasd mij trouwens welke cijfers het Nibud geeft: 4120kWh voor een 3-pers huishouden en 1590m3 voor een hoekwoning. Is dat niet absurd hoog?

Voor mijn gevoel zijn we niet extreem zuinig. We hebben de laatste jaren wel wat energiebesparende maatregelen in huis toegepast. Maar verder?

We gaan maar gewoon zo door....en ik controleer elk kwartaal weleens het voorschotbedrag, zodat we in ieder geval niet voor verassingen komen te staan.

4 opmerkingen:

  1. Mooi dat jullie goed zitten qua verbruik en voorschot! Ik vind het Nibud wel vaker hoog zitten met hun schattingen, aan de andere kant; ik heb een éénpersoonshuishouden en verbruik ook behoorlijk veel, maar dat komt dan weer door een combinatie van thuis werken (dus altijd wel iets van stroom aan) en een groot huis. Het ligt er dus echt maar net aan wat mensen doen. Als je met 2 volwassenen en 1 kind woont en je werkt beiden, dan verbruik je vast minder dan wanneer je bv als alleenstaande ouder thuis bent met twee kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jullie zijn goed bezig! :-) Wij hebben ook veel en grote ramen. Ik vind dat alleen maar positief want van zodra de zon binnen schijnt wordt ons huis opgewarmd :-) Onze verwarming moeten we meestal pas in oktober aanzetten en in april gaat die meestal weer uit (slaat niet meer aan)...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed bezig!
    Lekker als je nog wat terug krijgt van de jaar rekening :-D dat ze dan meteen de rek omhoog doen, ook al is dat maar een klein bedrag is wel raar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grappig, wij hebben zonnepanelen en wilden er eigenlijk een paar bij plaatsen. Dit bleek voor ons een lastige(r) optie, i.v.m. een meter voor de subsidie en schakelen naar het stroomnet. Bovendien is de hoek van de zon t.o.v. ons dak niet optimaal. Het kopen van 2 winddelen was in 1 avond geregeld. Top! Ook wij staan nog steeds achter onze beslissing,

    BeantwoordenVerwijderen