maandag 16 juni 2014

Moestuinmaandag 16 juni 2014

Gisterenavond ging ik nog even de tuin in om wat kiekjes te maken. Ik haalde gelijk een klein beetje onkruid weg, gaf wat plantjes extra vocht en vulde nog een paar vakken met zaad van sperzieboontjes, pluksla en ijssla.

De aardbeien, frambozen en zwarte bessen werden weer geplukt. De frambozen en aardbeien heb ik al opgesmikkeld bij het ontbijt, de zwarte bessen spaar ik even op in de vriezer om er straks jam van te maken. Om zo te eten vind ik zwarte bessen niet zo lekker.



De courgetteplanten doen het matig, maar worden ook steeds aangevallen door zoontje met zijn graafmachine, waarna ze weer een paar dagen moeten herstellen. Toch heb ik al een aantal bloemen gezien, maar helaas nog geen vruchten. We wachten geduldig af. Een laat gezaaide cougette onder de rabarberplant en één in de vierkantemeterbak gaan het misschien nog goed doen en hebben we een late oogst? Het idee van de plant in de vierkantemeterbak is om die omhoog te laten groeien, dit zijn zaden die hier speciaal geschikt voor zijn. De andere planten krijgen daardoor in de bak ook iets meer beschutting en staan ze in de heetste maanden niet in de felle zon.


Van de rabarber ga ik deze week nog wat stengels afhalen, 
de laatsten weer voor dit jaar. 


Ik zie genoeg hommeltjes in de tuin, maar bijna geen bijtjes :-(
We zijn er weer 3 kamertjes in het bijenhotel bewoond

peultjes


Van alles wat

De snijbiet en palmkool staan deze week op het menu!

De eerste grote aardbei :-)

De druif

En weer een aantal zonnebloemen 
op de plek waar ze vorig jaar ook stonden.

Volop frambozen


Cranberies (in de voortuin)

Bosbessen (in de voortuin)

6 opmerkingen:

  1. Leuk hé als je je tuin zo ziet veranderen..... Ik pluk hier elke dag één volle bassin (diameter 30 cm) aardbeien : we hebben al heel veel aardbeien gegeten, een groot deel aardbeien gepureerd en in de diepvries gestoken om later confituur mee te maken en een deel aardbeien 'uitgedeeld' ..... De oogst aardbeien is dit jaar enorm groot.
    Mijn tomatenplanten (100) stonden vorige week zeer mooi in bloemetjes maar sinds een dag of twee vertonen de planten krullende bladeren en dat is geen goed teken..... Ik vrees dus dat we dit jaar weinig tomaten zullen kunnen oogsten tenzij de planten zich 'herpakken'. Ik heb eergisteren, tegen mijn principes in, de planten behandeld met een product tegen ziekten op tomatenplanten.
    We hebben een tiental courgetteplanten en ik heb de indruk dat er met die planten ook iets mis is aangezien de nieuwe bladeren niet zo mooi vlak zijn als voordien. Ik heb wel al een aantal courgettes kunnen oogsten maar of de planten nu ook ziek zijn, weet ik nog niet.
    Verder hebben we al veel rabarber geoogst, gegeten, gediepvriesd en uitgedeeld.
    We kunnen elke dag verse sla uit de tuin plukken en eten 's avonds bij de boterham altijd sla en wat rauwe groenten die ik nog in de frigo heb.
    De snijbiet doet het ook heel goed en we hebben er al meermaals van gegeten.
    Ik denk dat ik binnenkort een deel van de aardappelen zal mogen oogsten aangezien het loof begint plat te vallen. 't Is dus nog afwachten of de oogst van de aardappelen goed zal gelukt zijn.
    In elk geval 'voel' ik heel duidelijk dat we de laatste weken veel groenten uit de tuin kunnen eten en ik minder moet aankopen liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, wat ziet dat fruit er lekker uit. In de bio-winkel zou je hier een kapitaal voor neer moeten leggen. Is grappig om eens uit te rekenen. :-)
    En palmkool heb ik wel eens in mijn groente tas gehad. Mmmm, een van mijn nieuwe favoriete groente.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. palmkool ken ik als groente niet en ik heb het nog nooit in de winkel gezien liesbet

      Verwijderen
  3. Heerlijk die frambozen en zwarte bessen! En wat leuk dat je cranberries in je voortuin hebt, goede bescherming tegen urineweginfecties, altijd fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een mooie oogst! Ik heb ook de eerste aardbeien uit eigen tuin gegeten inmiddels.

    BeantwoordenVerwijderen