dinsdag 21 januari 2014

Projectje boekenkast

Vandaag maar eens de boekenkast onder handen genomen. Nu manlief zijn spullen op zolder goed aan het uitzoeken is, komt hij steeds boeken tegen die hij niet meer kwijt kan in de boekenkast. Een boekenkast erbij kopen vind ik onzin, we hebben 2 boekenkasten dat moet toch genoeg zijn. Want geef toe, hoe vaak kijk je die boeken in de boekenkast in. De boeken die ik jaarlijks inkijk zijn denk ik op twee handen te tellen. Meestal gebruik ik internet om iets op te zoeken of voor inspiratie. En er is altijd nog de bieb.

Dus vandaag begon ik maar om die boekenkasten onder handen te nemen. Er stond ook veel andere troep in en de boeken stonden ook allemaal door elkaar. Ik heb nu de linkerboekenkast voor mijn boeken en manlief de rechter voor zijn boeken. Niet dat we overal zo strikt in zijn hoor, maar het maakt het wel een stuk overzichtelijker.

Voor het opruimproject

Ik heb een selectie gemaakt van wat ik echt wil bewaren en wat weg mag. Ik heb nog stapels romans om ooit nog eens te lezen. Niet allemaal helemaal mijn smaak, dus die kunnen weg. Ik heb toch een abonnement op de bieb, dus waarom zou ik ze dan bewaren? Ik heb een selectie van 5 romans gehouden om nog eens te lezen, heb ik in ieder geval wat om mee te nemen op vakantie. 

Er stonden ook nog tal van lege mappen, denk dat we die maar ergens anders op gaan bergen en 20 hoeven we er ook niet te bewaren, 5 is meer dan genoeg denk ik zo. 

Ik heb de bijna complete Harry Potter serie in het Engels. Deel 1 t/m 3 heb ik 10 jaar geleden gelezen en de rest ligt nog te wachten op ooit. Haha, als ik die boeken in 10 jaar niet heb aangeraakt  (behalve voor een verhuizing of 3) zal het de komende 10 jaar ook wel niet gebeuren. En ik lees toch ook een stuk minder makkelijk Engelse boeken dan voor mijn zwangerschap, heb er de concentratie niet meer voor. Dus weg er mee. 

Resultaat: een redelijk opgeruimde boekenkast met nog wat plek voor manlief zijn boeken. En hij kan nu ook makkelijk kijken of er van zijn boeken evt. nog iets weg mag. 

Resultaat na het opruimen

En een tas vol boeken die weg mag leverde het me ook op. Ik denk dat ik wat op MP zet, daarna alles mee neem naar de rommelmarkt waar ik over 6 weken sta en wat er daarna nog over is, daar ga ik de kringloop maar blij mee maken.

Dit mag weg!
Ik heb wel een beetje gesmokkeld met opruimen hoor. Alle zooi die niet in de boekenkast hoort heb ik in een kratje gestopt en staat er nu nog om uit te zoeken. Maar vandaag heb ik daar geen puf meer voor, dus komt een andere keer wel. Toch?

8 opmerkingen:

  1. Bij ons kun je boeken die in goede staat zijn afgeven aan de bibliotheek : zij halen er de voor hen breukbare boeken uit en de rest wordt in een opslagruimte gestockeerd. Eenmaal per jaar houden ze dan een boekenverkoop ten voordele van de werking van de bieb. Meestal worden de boeken dan per kg verkocht. liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig! Het ziet er al een stuk beter uit! Ik heb ook een keer zo'n tocht door m'n boekenkast gedaan. Van 5 exemplaren kon ik naar 1. Heb de boeken en de kasten verkocht en nooit een seconde spijt van gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er netjes uit!, ik moet onze boekenkast ook nog eens gaan opruimen.... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ook ik heb laatst op geruimd. iets van 700 boeken zijn meegenomen door een opkoper, had geen puf voor MP. nu staan er nog heel veel maar het is veel overzichtelijker. en het lijkt meteen ook zo schoon;~) gr madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb laatst ook een heleboel weggegeven heerlijk leeg alles weer. Helaas heb je als het goed is vandaag een hele grote doos ervoor teruggekregen. Sorry voor dat het wat laat was maar de plaatselijke postafgeef loket was even dicht

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, geeft niet hoor. En ook daarom maakte ik plaats ;-) Maar als ik alles weer uit heb geef ik het ook gewoon weer door. Staat nu ook weer een doos klaar om hier morgen even naar het loket te brengen, verkoop MP, dus doos erin en doos eruit ;-)

      Verwijderen
  6. Als je je graag leest en blij bent met de boeken, niks mis mee toch? Zoontje heeft trouwens ook een klein boekenkastje, maar die begint ook uit te puilen ;-)
    Dankje voor de tip om boeken hier aan te bieden, heb wel een linkje naar mijn MP advertenties op mijn ruilpagina staan: http://nietdromenmaardoen.blogspot.nl/p/ruilen.html
    Maar ik begin vandaag pas met alles op MP zetten, best een werkje en zijn ook niet allemaal beste boeken. Alleen Harry Potter was in het Engels, maar die serie is gisteren al weggegaan voor 20 euro, verder geen Engelse boeken, wellicht als manlief begint met opruimen van zijn boeken.

    BeantwoordenVerwijderen