dinsdag 29 oktober 2013

De zolder

Na ruim 3 jaar, lijkt het er nu eindelijk op dat we onze zolder kunnen gaan gebruiken als leefruimte en niet als rotzooi-verzamel-plek.

Nadat de timmerman, die eigenlijk de werkzaamheden zou doen, na het voorjaar niks meer van zich liet horen, heb ik drie weken geleden maar weer een nieuwe opdracht op werkspot gezet. Binnen drie dagen had ik bijna 20 reacties en na een selectie o.b.v. referenties en eerder uitgevoerde projecten heb ik er 4 gevraagd langs te komen en een offerte te maken. Van die 4 reageerden er 3 en kwamen binnen een week langs. Vervolgens ontving ik 2 offertes. Zo viel er dus gelijk al 2 bedrijven af, die toch minder goed kunnen communiceren dan in eerste instantie leek. Wij zijn uiteindelijk voor de persoon gegaan waarbij we het beste gevoel hadden. Deze kwam met goede ideeën en hoewel deze net iets duurder was dan de ander, gaf dat voor ons de doorslag.

Deze nieuwe timmerman gaf aan eind november/begin december tijd te hebben om de klus in bijna 2 weken uit te voeren. Omdat we het graag nog dit jaar willen laten doen, om onder de grens te blijven van vermogensbelasting, hebben we daar maar ja op gezegd. Begin december worden ook de kunststofkozijnen aan de achterkant van het huis geplaatst. Hiermee zitten ze elkaar niet in de weg en ben ik in 1x van alle rotzooi en gedoe af, wel zo makkelijk.

Maar nu moet de zolder dus ook op korte termijn leeg en het liefst ook gelijk uitgezocht, want zoveel ruimte hebben we niet in de rest van het huis om de spullen op te slaan. Zondag zijn we dus verder aan de slag gegaan met het zolder-opruimproject waar we al bijna een jaar mee bezig zijn. Ik maakte plek op de derde slaapkamer, onze slaapkamer en de slaapkamer van zoontje om stapels dozen neer te zetten. Ook achter het schot op onze slaapkamer en die van zoontje is nog wel wat plek. En als het echt niet gaat passen kan er evt. nog wat in de schuur staan.

Manlief zocht ondertussen 6 dozen uit. En dat is echt een unicum. Hij gaf toe dat het soms wel een goed gevoel gaf, zoals dingen tegenkomen die je al lang kwijt bent. Maar soms ook een minder goed gevoel als er keuzes gemaakt moeten worden. Van de 6 dozen bleef uiteindelijk 2,5 doos over. Die staan nu alvast in de 3e slaapkamer. Deze wil hij nog een keer nader uitzoeken. Er verdwenen wat verzamelglazen in de kast om gebruikt te worden, wat boeken in de boekenkast om nog een keer te lezen of te bewaren en er kwam ook nog kleding uit de dozen dat in de kledingkast ging. Ook ging er veel bij het oudpapier, ging er wat op de weggeefhoek en wat boeken op MP/Bol.

Ik ben zeer tevreden over het werk dat we zondag hebben verzet m.b.t. de zolder. We zijn er nog lang niet, maar zijn op de goede weg. Van manlief staan er nu zeker nog een doos of 8 om uit te zoeken. Verder ligt er nog bouwafval en oud laminaat dat naar de stort moet. We hebben nog een kleine maand om de zolder leeg te krijgen en ik denk dat dat wel moet lukken. Het is wel goed dat we nu een datum hebben wanneer de zolder verbouwd wordt, misschien is het iets meer haasten, maar gebeurd het gelukkig wel.

Even wat fotootjes van hoe het nu is...en het was dus nog veel, veel erger!


Op de grond, dozen van manlief en
2 computerschermen die niet weg mogen arghh...

Veel babyzooi gaan we toch nog maar even bewaren

De was hangt er ook. Nog even bedenken waar ik het ga hangen
zodra ze met de zolder aan de slag gaan.

15 opmerkingen:

  1. Fijn dat je er leefruimte bij krijgt zeg! Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de timmerman. Ik vind het een slimme, maar beetje enge manier, om vakmensen te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die stok achter de deur is handig. Dan moet je tenminste opruimen.

    Is de timmerman aangesloten bij een of ander iets? Dit in verband met de garantie. Stel er is iets mis en de timmerman is inmiddels failliet.
    Ik weet niet hoe en wat jullie gaat verbouwen, maar ik hoorde laatst zo'n verhaal, dus ik geef het even door.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je wel een punt. Bij het plaatsen van de dakkapellen ging het bedrijf ook failliet, dat was gelukkig wel een jaar na plaatsing, maar je kan natuurlijk wel fluiten naar je garantie.
      Voor het plaatsen van de kunststofkozijnen hebben we nu wel een bedrijf gekozen dat aangesloten is bij een branchevereniging en garant staan bij faillissement. Want de eerste die we hadden gekozen ging failliet, maar nog voor betaling en plaatsing.
      Deze timmerman is niet ergens bij aangesloten, maar heeft wel hele goede referenties, ook heeft hij bij de buurman een klus naar tevredenheid gedaan. We betalen pas na het verrichten van de werkzaamheden. Er wordt geen grote verbouwing gedaan, alleen cv afgetimmerd, knieschotten gemaakt, inbouwkast en wat herstelwerk aan de afwerking van de dakkapel (wat schoonpapa heel lief, maar zonder kennis van stuken had gedaan) en een vloertje leggen en schilderwerk. Hiermee durf ik het wel aan, zolang het niet naar wens is betalen we niet.

      Verwijderen
  3. Poe wel heerlijk veel ruimte ga je ervoor terug krijgen dus, hier zijn alle kamers gevuld ( met kinderen ;-) ) en hebben wij alleen achter het schot een behoorlijke opruimzolder, die wel vol ligt, de kampeerspullen ( slaapzakken etc etc die heb ik graag droog liggen).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel veel succes met de voorbereidingen, wat fijn dat dit project straks 'ineens' binnen 2 weken afgerond kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mag ik een klein beetje lachen om de computerschermen die niet weg mogen? :-)
    Haha, ik ben ook een verzamelaar hoor. Maar die monitoren horen bijna thuis in een museum ;-) Helpt het niet voor je man als hij foto's maakt van dingen waaraan hij teveel gehecht is om het zomaar weg te gooien? Al zijn het tien foto's van zo'n monitor, van alle kanten. Dat neemt geen ruimte in, zo'n scherm wel. Misschien helpt het ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan kan er tenminste nog iemand om lachen....ze zijn drie jaar geleden meeverhuisd en stonden toen ook al alleen maar te staan en nu al weer drie jaar ongebruikt op zolder.
      Ik heb stiekeme hoop dat ze straks mee mogen als we naar de stort rijden. En anders mogen ze achter het schot straks op zolder, dan hoef ik ze tenminste niet meer te zien.

      Verwijderen
  6. heerlijk alles op te ruimen en dat je er een leefruimte krijgt,succes nog

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Misschien kun jedie monitoren per ongeluk laten vallen ;-)
    Suces met ruimen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Eens met Kopka!
    Lastig als je zo'n bewaarderig type als man hebt getroffen ;)
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Joh die schermen.... mijne heeft een auto van het zelfde bouwjaar al die schermen das pas erg :D
    Lekker hoor, als alles straks af is, en lekker uit het zicht. Goed begin van 2014 op die manier!
    Wel oppassen hoor, straks wordt jij ook uitgescholden voor non. Of gedetineerde, lol.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er heerst opruimeritus in bolgland! Wat fijn zo'n extra ruimte.
      Ik ga mijn uiterste best doen om dat ook voor elkaar te krijgen!
      Veel succes met de verbouwing!

      Verwijderen
  10. ooooh jeetje wat een spullen , ben ik niet gewend, heb helemaal geen boven dus moet tijdig opruimen, succes ermee, het zal wel goed komen, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Soms is er dus ook een voordeel aan 'herstarten-met-niks' zoals in mijn geval. 2x per jaar loop ik even alle kasten na en alles wat dan al een tijdje niet meer gebruikt wordt, vertrekt richting MP, kringloop of de stort. Dan blijft het nog te overzien want zou gillend gek worden met zo'n bewaar-man die zelfs geen afstand kan doen van zijn antieke beeldschermen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben ook echt mega aan het opruimen lekker veel weg. Wij hebben ook niet veel ruimte maar mijn man vindt het niet erg dat ik opruim daar ben ik de baas over. Ik ga nu dus ook echt zijn oude werkstukken van de HAVO weggooien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen