woensdag 11 september 2013

Pruimen inmaken

Van mijn ouders kreeg ik een grote bak met allerlei soorten pruimen uit eigen tuin. Nu vind ik pruimen best lekker, maar ze waren al behoorlijk rijp en een paar per dag vind ik echt wel genoeg. Dus ging ik ook die maar wecken. Omdat ik nog geen weckpotten had (ga vandaag iets ophalen via MP) heb ik het in potten gedaan en daarna in de weckketel. Ik had deze site gevonden met goede uitleg.

Het is het beste om nog niet al te rijpe pruimen te wecken, maar ja die had ik dus niet. Toch maar geprobeerd. Ik had in totaal 4 potjes: 1 met reine claude, 1 met reine victoria en 2 met mirabellen. Ik heb er suikerwater opgegoten 500 gram op 1 liter en daarna 30 minuten op 100 graden in de weckketel.

De inhoud is behoorlijk geslonken zag ik, 3 potjes zitten goed dicht, maar bij 1 potje kan ik de deksel nog indrukken, dus die is volgens mij niet goed gesloten en ga ik maar snel opmaken. Ik wil het gaan gebruiken om bij de yoghurt te doen. Bijna elke ochtend eet ik nu, in plaats van brood, een bakje yoghurt met noten, zaden, muesli, gedroogd of vers fruit. In de winter kan ik dit dan mooi gebruiken, want alleen appels en peren zijn zo zaai.

Wat me wel een beetje tegenstaat aan deze manier van inmaken is de suiker. Ik overweeg een voedseldroger aan te schaffen. Gedroogde pruimpjes zijn vast ook lekker door de yoghurt en dan wordt er verder niks aan toegevoegd.

Gisteren ook even de courgettesoeppotjes gecontroleerd, die lijken nog in orde. Vandaag of morgen wil ik aan de slag gaan met courgette zoet-zuur. Dat heb ik vorig jaar ook gemaakt en vind ik erg lekker bij de nasi. Daardoor koop ik nu bijna geen augurken meer, dus scheelt wel in de portemonnee. Ik heb nu nog 3 potjes staan, dus die voorraad moet weer aangevuld worden.

3 opmerkingen:

  1. Lekker als je nog wat in de kast hebt staan voor de winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die suiker zit er niet voor niets in, net als het zuur overigens, het is onderdeel van het systeem om de houdbaarheid te verlengen. Het is 1 van de eerst gevonden conserveringsmiddelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hier heb je plastic roostertjes die je op de groente of fruit doet zodat het geweckte niet naar boven komt zoals bij jou.

    BeantwoordenVerwijderen