woensdag 3 juli 2013

Vaccineren

Nu met de uitbraak van de mazelen is vaccineren weer een hot item. Ik moet eerlijk zeggen dat ik tijdens mijn zwangerschap niet echt heb nagedacht over het wel of niet vaccineren van ons kindje. Ik dacht dat alleen mensen om wille van het geloof niet vaccineerde. Pas later hoorde ik ook andere geluiden waarom ouders hun kinderen niet laten vaccineren, zoals bijwerkingen.

Zoontje werd te vroeg en ziek geboren (ernstige hartafwijking). De artsen waren heel overtuigend over waarom we zoontje wel moesten laten vaccineren. Een ziekte er bovenop zou hem fataal kunnen worden. Hij is dan ook 2x opgenomen geweest met een kleine verkoudheid. Hij kreeg zijn vaccinaties dan ook gewoon op de normale tijden en dus niet gecorrigeerd met zijn 2 maanden vroeggeboorte. Ook kreeg hij zelfs extra vaccinaties tegen het RS- en griepvirus.

Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit wat nu juist is, maar ik denk dat we in dit geval juist hebben gehandeld. Of ik het bij een evt. 2e kindje hetzelfde zou doen weet ik nog niet, maar ik ben nu toch wel blij dat zoontje is ingeënt tegen de mazelen. 

Ik denk dat het belangrijk is dat er meer voorlichting komt over vaccineren en dan ook al tijdens de zwangerschap, zodat je er rustig over kan nadenken en je goed kan laten informeren. Ook weet lang niet iedereen dat het niet verplicht is. Ik kreeg laatst weer de opmerking toen ik zei dat ik niet meer naar het CB ga (behalve de inentingen) de vraag of het dan niet verplicht was. Veel ouders denken dus ook gewoon dat het verplicht is. Ik ga niet meer naar het CB omdat ze toch niks extra's te vertellen hebben naast de diverse kinderartsen waar we al lopen. Manlief dacht daar anders over, mooi mag hij de volgende keer gaan....misschien overtuigd hem dat.

8 opmerkingen:

  1. Het is ook niet gek dat men denkt dat het cb verplicht is. Omdat wij met onze dochter ook vaak naar de kinderarts op controle moesten ging ik ook alleen voor de vaccinaties. Elke keer begonnen ze op het cb weer te zeuren dat ik niet vaker kwam.
    Door mijn zwangerschap en de mazelenuitbraak ben ik ook veel met de vaccinaties bezig. Ik ben er nog niet uit wat ik straks ga doen, maar van het cb hoef ik in ieder geval geen objectieve voorlichting en steun te verwachten ben ik bang. De voorlichting die er wel is komt uit twee tegenstrijdige kampen, kom er maar eens uit wie er gelijk heeft, ik vind het lastig...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me supermoeilijk om te besluiten over wel of geen vaccinatie. Je wilt tenslotte het beste voor je kind. Zelf heb ook een hartafwijking (erfelijke ritmestoornis) en heb ervoor gekozen mij niet tegen de griep te vaccineren (griepprik wel sterk aanbevolen). Tot nog toe gaat dat hartstikke goed en ben ik afgelopen winter zelfs niet maar een klein beetje snotterig geweest... Het kan dus... Als kind heb ik trouwens ook mazelen gehad (daar werd je destijds niet tegen ingeent) en daarvan heb ik nooit problemen ondervonden.
    Desalniettemin vind ik het heel moeilijke beslissingen en ik wens je hierbij dan ook veel succes en wijsheid toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lastig he? Ben gestopt met enten bij de eerste na de eerste BMR, bij de tweede na de tweede DKTP en deze krijgt tot heden niets. Als ik gewoon mazelen had gehad, had ik nu netjes mijn antistoffen via de borstvoeding door kunnen geven en was ze redelijk beschermd tegen die epidemie. Maar dankzij inentingen tegen relatief onschuldige kinderziektes, zijn juist de allerjongsten niet meer beschermd, waardoor we nu op leeftijd van twee maanden al 4 vaccins moeten inspuiten. Het aantal prikken dat een kind voor zijn eerste heeft gehad is enorm.

    Maar of niet meer prikken wijsheid is? Misschien dat ik tzt de BMR nog doe, omdat dat op latere leeftijd (volwassen) wel nare ziektes zijn om te krijgen. Maar ook dat biedt geen levenlang bescherming zoals het doormaken van de betreffende ziekte vaak wel doet. Ken je vaccinvrij.nl? Dat vond ik wel fijne site.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @valhalla, wat ik me dan afvraag..... ( of anderen die willen antwoorden...) hoe reageren ze op het CB als je zegt dat je niet wil laten inenten? ( Mijn kids zijn al wat ouder, ik heb nooit geweten dat je ook voor niet-enten kon kiezen, althans nooit over nagedacht) maar vinden ze dat een soort van nalatigheid als je het niet doet? ( ik bedoel, wordt je zo door het CB afgeschilderd?)

      Groet Caroline

      Verwijderen
    2. Nou, cb is het wel gewend hier op Tholen. Er werd alleen maar begripvol gereageerd eigenlijk, en gezegd dat het inderdaad vrij staat een beslissing te maken. Maar we enten niet omdat we dat zelf niet willen en na veel informatie te hebben gelezen er -voorlopig- niet achter kunnen staan om het wel te doen. Ik denk dat dat ook anders is dan wanneer je 'ergens op internet hebt gelezen...' of 'omdat de dominee het zegt'...

      Verwijderen
  4. Ik vond het ook wel moeilijk om onze kleine man te laten vaccineren, juist omdat er zoveel verhalen de ronde gaan.

    Wat bij ons de doorslag heeft gegeven is dat ik het mijzelf nooit zou kunnen vergeven als hij wel heel erg ziek wordt of erger, hier is dus wel gewoon gevaccineerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toevallig las ik net een ingezonden stukje in de krant. Letterlijk staat er:

    In eigen land sluiten wij de ogen voor een groep mensen die niet zelfstandig kunnen handelen, maar doen wat de dominee voorschrijft. Deze ouders zou je uit de ouderlijke macht moeten zetten en ervoor zorgen dat de kinderen beschermd worden. Als Jomanda tegen een volwassene zegt, geloof in mij en ga niet naar een dokter en de patient gaat dood is zij strafbaar. Waarom deze ouders niet? Het wordt tijd voor actie en jnenten van de kinderen, ook tegen de wil van de ouders.

    Ik ben tegen verplicht inenten. Vroeger wist ik van niks, ik dacht dat het moest en heb mijn kinderen laten vaccineren. Inmiddels heb ik zoveel gelezen erover dat ik denk dat ik nu niet voor vaccineren zou kiezen. Mijn (stief)dochter is een paar jaar geleden gevaccineerd tegen het HPV-virus omdat haar moeder dat wilde. Als het mijn eigen kind geweest was, had ik hier niet voor gekozen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind dat de mensen die bij het CB werken ook de keuze voor niet vaccineren moeten bestuderen en jou daarover moeten voorlichten. Ik vind de zorg die het CB bied onder de maat, en ik denk dat een kinderverpleegkundige in de huisartsen praktijk hetzelfde kan doen de huisarts kan de taken van de arts uitvoeren de huisarts kent de ouders ook veel beter en hun familie nou ja etcetera. Ik dnek ook dat het goedkoper is.

    BeantwoordenVerwijderen