dinsdag 23 juli 2013

Moestuinmaandag op dinsdag

Gisteren was ik de hele dag op pad en dus niet in de gelegenheid om kiekjes van de tuin te maken. Vanmorgen dus nog maar even het fototoestel gepakt en nu zoontje op bed ligt tijd om er wat tekst bij te tikken. Sommige foto's zijn een beetje wazig, maar kwam er na een tijdje pas achter dat er een waas op de lens zat.

Ondanks dat we regelmatig water geven lijken een aantal dingen in pot toch te weinig vocht te hebben gehad. De radijs en een gedeelte van de paksoi is doorgeschoten.

Bij de pompoen en courgette helaas wat problemen met de bestuiving. En dat terwijl er toch genoeg openstaande mannelijke en vrouwelijke bloemen te zien zijn 's ochtends. Ook zie ik genoeg rondvliegen, maar toch geen bevruchting. Nu vanmorgen de pompoen zelf maar met een mannelijke bloem de vrouwelijke bloem geaaid. Van de week ga ik hetzelfde bij de courgette proberen, want vanmorgen geen openstaande vrouwelijke bloemen, maar er lijken er wel weer 2 aan te komen.

De courgette, wat een beauty!
Genoeg vruchten, maar helaas rotten ze omdat ze niet bevrucht worden....

In deze bak had een beest toegeslagen een paar weken geleden en kuilen gegraven. Ik verdacht een mol ervan, maar toen ik mijn kat op heterdaad betrapte van het weekend, denk ik toch dat hij de dader is geweest. Toen ik het nog beter had afgezet met een net, bleven de hopen ook weg. Wat er over is, doet het gelukkig goed. Misschien ga ik er nog wat radijs, spinazie en sla bijzaaien. Volgend jaar toch maar iets anders bedenken om de kat te weren. Hij gaat gewoon op het net staan. Misschien maak ik een contructie van kippengaas ofzo. Even kijken wat mijn ouders nog hebben liggen ;-) Achterin heb ik nog een Clemantis gezet, die had ik gekregen. Hoop dat deze de saaie schutting mooi groen gaat maken.

Alles groeit lekker in deze bak.

 Nog meer mooie plaatjes:
Komkommer
Paprika

Tomaatjes, heerlijk al een paar kunnen snoepen

Deze moeten nog even...
Snackpaprika, ook al volop van gesnoept.
Onderin de bak nog wat opgekomen spinazie

Kiwibes omringd door rabarber, zonnebloem, courgette en paprika.
Achterin nog een Clemanatis die ik kreeg, die gaat hier hopelijk ook die saaie muur wegtoveren!
Wat een weelde! Alles groeit door elkaar!

Hier is dat K** beest mijn lieve katertje ook aan het graven geweest,
jammer van de gezaaide peterselie en sla. Hopen dat hij nu uit de andere bakken blijft.

Mijn schoonouders maakten dit klimrek voor de druiven.
Ben benieuwd hoe dat er over een tijdje uit zal zien

De pompoen zoekt een weg tussen de bakken en potten
Kan niet wachten tot de zonnebloemen gaan bloeien.
Ze staan her en der verspreid door de tuin, volgens mij moet dat een mooi gezicht worden

Oké jij mag ook op de foto. Als je met die lieve handjes van je nu maar eens uit mijn bakken blijft!

De frambozen doen het nog steeds super. Ik heb elke dag een volle bak! Hoewel er ook veel frambozen zijn aangetast door wormpjes? Een gedeelte gaat 's ochtends door de yoghurt, de rest wordt gedurende de dag gesnoept. Wat overblijft gaat in de vriezer. Ook heb ik al een aantal handjes vol aardbeien kunnen oogsten. Het scheelt in het kopen van fruit heb ik gemerkt. Vorige week alleen wat nectarines gekocht.

De voortuin, waar voornamelijk aardbeien staan, is een bende. Door het gespannen net heb ik minder zin in een onkruidronde, want meer werk. Ook is het de kant waar vrijwel de hele dag zon staat. Misschien kan ik me er vanavond eens toe zetten om onkruid te plukken, want de aardbeitjes lijken er wel last van te hebben.


In de tuin is weer volop te oogsten: sla, paksoi, paprika. Maar door het groentepakket kom ik eigenlijk niet aan oogsten toe, want uit het pakket hebben we al voldoende. Komt ook omdat we vaker buiten de deur eten, veel uitnodigingen voor bbq's de laatste tijd. Vanaf september wordt dat anders, want dan stap ik over op de biobezorger. Ik zit dan niet meer vast aan een abonnement, maar kan een pakket afnemen als ik dat wil, maar ook losse groente bestellen. Denk dat dat laatste voor de zomermaanden beter is.

2 opmerkingen:

  1. ik heb ook een biologisch groente abonnement, ondanks mijn volkstuin zeg ik hem niet af in de zomer (oogstmaanden) de tas is nl. voor 2 personen dus eigenlijk toch al tekort voor 5 personen. De groente uit eigen tuin is dan een welkome aanvulling.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De biobezorging wordt pas eind September las ik op de site.
    Van mij mogen ze ook eerder beginnen.

    Siny

    BeantwoordenVerwijderen