vrijdag 22 maart 2013

Weekmenu 21 t/m 27 maart

Het weekmenu dat ik elke week op mijn blog zet is vooral ook reuze handig voor mezelf. Gedurende week kijk ik steeds even terug: wat zouden we ook weer eten? En gelijk een linkje naar het recept als ik het idee ergens vandaan heb geplukt. Ik ben er dan wel een klein uurtje mee bezig om het te maken (inclusief boodschappenlijstje) maar het scheelt me gedurende de week zo veel tijd. En het voorkomt dat er levensmiddelen moeten worden weggegooid, dat ik te veel boodschappen doe en dat ik naar gemaksvoedsel grijp, omdat ik het een keer druk heb. In het laatste geval kook ik gewoon alvast een (gedeelte) vooruit.

Deze week in het groentepakket:
- winterpostelein
- paksoy
- witte kool
- prei
- knolselderij

Ik heb nog een aantal dingen uit de vorige pakketten liggen die nodig op moeten. Door het weekje vakantie en het "uit mijn ritme" zijn van de dagen erna ligt er nog: rode kool, rode bietjes, witlof en wortels.

do: witloftaart met rode ui en brie
vr: winterpostelein salade met geitenkaas en walnoten met knolselderijfrietjes
za: paksoytamppot met vegetarisch gehakt
zo: risotto met rode bietjes (alvast rode kool met appeltjes maken voor morgen)
ma: rode kool met appeltjes, aardappelpurree en broccolischijf
di: prei-mosterdsoep met stokbrood (ook op thuisafgehaald zetten?)
wo: witte kool casserole (witte kool, wortels)

Het boodschappenlijstje voor deze week valt weer mee. Dat is wel fijn, omdat er niet veel meer over is van het maandbudget door de aankoop bij de molen. Nu maakt het ook niet zoveel uit als ik door een bulkaankoop er iets overheen zit, maar het laat me wel weer even kritisch kijken naar wat we op dit moment echt nodig hebben. Naast door boodschappen voor het weekmenu hoef ik alleen nog wat vers fruit te kopen.

Boodschappenlijstje
zure room
brie
crème fraîche
mosterd

4 opmerkingen:

  1. Je eet zo wel lekker gevarieerd, ik zit er ook over te denken, want ik las dat onze groentenman ook die tassen verkoopt...dus wie weet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat vind ik ook echt een voordeel. Als ik zelf mijn groente zou kopen zou ik meestal in dezelfde dingen vervallen: paprika, uien, champignons, courgette en soms misschien een kooltje. Maar nu moet ik dus wel variëren en ik heb al meerdere lekkere recepten ontdekt die misschien niet zo voor de hand liggen voor bepaalde groente.

      Verwijderen
  2. Wat een bijzondere groenten! Van 'paksoy' heb ik zelfs nog nooit gehoord, en bij winterpostelein heb ik ook geen idee wat ik me voor moet stellen.

    Prei-mosterdsoep lijkt me lekker!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er heel bijzonder uit. Er zitten dingen bij die wij als gezin nooit eten.

    BeantwoordenVerwijderen