zondag 24 maart 2013

No impact week dag 3: Vervoer

Hoe groen zijn wij m.b.t. vervoer?
De 2e (lease)auto hebben we vorig jaar zomer eruit gedaan, omdat ik met onbetaald verlof ging en deze auto dan te duur zou worden en te veel ongebruikt voor de deur zou staan. De kleine leaseauto die we nu nog hebben wordt hoofdzakelijk gebruikt voor woon-werkverkeer. Ik doe het meeste doordeweeks wandelend met de kinderwagen, pak soms de bus en heel soms de trein. Als zoontje er niet bij is wil ik ook nog weleens de fiets pakken. Ik hoop dat hij binnen een aantal weken goed genoeg kan zitten om mee te gaan op de fiets.
Doordeweeks gebruiken we de auto vrijwel niet privé, maar in het weekend wel. We hebben veel familie en vrienden (van manlief) ver weg wonen en maken ook zo nu en dan uitstapjes.
We hebben wel veel verre reizen gemaakt met het vliegtuig, wat natuurlijk niet zo goed is voor het milieu. Maar nu zoontje er is, denk ik dat we niet meer zo ver weg gaan en zeker niet zo snel zullen gaan vliegen.

Ik denk dat we het niet heel slecht doen qua vervoer, maar dat het altijd nog beter kan. Uit de tips van vandaag haal ik ook niet veel nieuws. Wel moeten we inderdaad vaker de bandenspanning controleren. Want met een goede bandenspanning verbruik je minder benzine. Dat voelen we in ons geval niet in onze portemonnee, maar is wel beter voor het milieu.

Een 2e auto of grotere auto komt er voorlopig ook niet. Ik mis de 2e auto bijna nooit en zoals ik hier al schreef komen we ook vrijwel nooit ruimte te kort. Wel hou ik de tip uit de mail van Snappcar in gedachte, hier kan je een auto van een particulier huren voor weinig. En er zijn tot nu toe 2 mensen in mijn woonplaats die een auto aanbieden. Ik denk niet dat ik er snel gebruik van zal maken, maar je weet maar nooit....

3 opmerkingen:

  1. Wij hebben het geluk alles op de fiets te kunnen doen. De auto had in 2013 nog niet gereden. Toen bleek de accu leeg vorige week. Dus voortaan af en toe toch een eind rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier twee kleine auto's die alle twee worden gebruikt. Die van mijn zou wat minder gebruikt kunnen worden, maar zodra de jongste kan zitten hoop ik snel meer op de fiets weg te kunnen. Mijn werk is 10 minuten van ons huis vandaan, maar in combinatie met het kinderdagverblijf is het niet mogelijk om met de fiets te gaan.

    Sinds de afgelopen weken fiets ik meer als ik alleen ergens heen moet. Als ik de paarden moest voeren pakte ik de auto (enkele reis 4 km), maar tegenwoordig pak ik de fiets. Zelf toen het twee weken geleden behoorlijk hard regenende heb ik de fiets gepakt. Vond ik toch wel een goede vooruitgang van mezelf :D

    Elk jaar gingen wij met het vliegtuig op vakantie. Dit jaar is het eerste jaar dat we niet gaan. We blijven in Nederland. Nu lieg ik een beetje ik ga dit jaar wel met mijn werk een weekend weg met het vliegtuig. Dus ook dit jaar zie ik Schiphol van binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. fijn dat je zo veel lopend kan doen. Ik heb nogal heimwee naar mijn oude woonplaats, en doe daar ook nog steeds boodschappen. Dus veel met de auto helaas...

    BeantwoordenVerwijderen