donderdag 28 februari 2013

Weekmenu week 9-10

Vandaag kan ik weer mijn biologisch groentepakket ophalen. Helaas is het ophaalpunt verhuisd. Dit is gewoon een kast bij mensen naast de schuur waar je zelf je pakket kan ophalen en dan je naam doorstrepen op de lijst. Ik zag dat het huis al een tijdje geleden verkocht was en vroeg me al af wat er zou gebeuren. Zouden ze een nieuw ophaalpunt zoeken? Dat had ik best willen zijn, want je krijgt dan een 2-persoonspakket gratis en hoeft er verder niet veel voor te doen. Maar helaas zijn de mensen gewoon binnen de woonplaats verhuisd en is het ophaalpunt dus mee verhuisd. Eerst was het op 200 meter afstand en nu 1300 meter. Ach iets verder lopen of even de fiets pakken is ook wel weer goed voor de lijn natuurlijk.

Gisterenavond even op de site gekeken wat er deze week weer voor lekkers inzit, om alvast het weekmenu te kunnen maken. Mmmm weer eens raapsteeltjes, hoewel ik dit sinds vorig jaar pas voor het eerst gegeten heb vind ik het een erg lekkere groente. Verder in het pakket: prei, groene pompoen, knolselderij en zuurkool. Gelukkig ben ik een liefhebber van zuurkool en de knolselderij ga ik ook steeds meer waarderen. Prei en pompoen zijn altijd goed, dus een prima pakket deze week.

Het menu voor deze week:
do: raapstelen ovenschotel vorig jaar al eens gemaakt en erg lekker!
vr: rijstovenschotel met prei (ik gebruik dit recept als basis en pas het een beetje aan)
za: zuurkoolstampot
zo: tortilla's met linzen-knolselderijvulling
ma: bietenrisotto (ik had de bieten uit het pakket van 2 weken geleden ingevroren)
di: pompoenlasagne
wo: restjes of iets uit de vriezer

Volgens de weersverwachtig wordt het vandaag een redelijk zonnige dag, dus heerlijk om te wandelen met de kinderwagen, boodschapjes meenemen, biebboeken terugbrengen en een pakje versturen van een verkocht boek via bol. Op de terugweg dan even het groentepakket ophalen.

Gisteren werd hier het pakket bezorgd van Natuurlijkgoedkoop. Ze verkopen voordelige biologisch dingetjes, omdat de houdbaarheid bijna verlopen is. Nu heeft alles wat ik besteld heb een THT datum, dus die zijn nog wel wat langer houdbaar. Ik heb dingen besteld die ik alleen bij de natuurvoedingswinkel biologisch kan kopen en de hoofdprijs betaal. Natuurlijk zou ik sommige dingen ook zelf kunnen maken, maar zo ver ben ik nog niet, alles stapje voor stapje. Ook kocht ik wat dingen om eens te proberen. Ik kocht o.a.: wraps, tapenades, vruchten/granenkoffie en sojachocolade (om te proberen), cappuccino, sojamelk en kattenvoer. Ik had in februari (ook omdat het een korte maand is) nog ruim 100 euro over van het boodschappenbudget. Door deze bestelling vulde ik mijn voorraad weer een beetje aan en ik heb nog 50 euro voor de boodschappen van vandaag. En ik hoef niet veel te kopen, dus deze maand blijf ik prima binnen het boodschappenbudget!

2 opmerkingen:

  1. Daar ga ik eens kijken! Voornemen voor meer biologisch blijkt vaak nog wat lastig te combineren met mijn beperkte budget (zeker komende 3 maanden, met een nog strakker budgetplan)
    Eerst eens de voorraad opmaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb pas ook voor de eerste keer besteld bij Natuurlijkgoedkoop en ben enthousiast! Binnenkort weer, want ik bestel ook biologisch melkpoeder voor de kleine man. Niet te veel in een keer, want ik heb geen idee hoe lang hij nog een fles wil hebben...

    BeantwoordenVerwijderen