zondag 10 februari 2013

Problemen met tussenpersoon

Zoals ik hier eerder schreef, ben ik overgestapt voor mijn woonverzekeringen. Dit omdat het mij € 45,-- per jaar zou schelen en de voorwaarden beter zijn. Daarnaast heb ik voor deze verzekeringen een tussenpersoon die niet in mijn woonplaats zit (afgesloten toen ik ging studeren) en dat vond ik niet zo handig. Al het contact ging toch via post/mail, dan kan ik me net zo goed online verzekeren, is vaak een stuk goedkoper.

Ik vroeg de tussenpersoon naar de opzegtermijn en zei vertelde mij dat die 1 maand was voor beide verzekeringen, ik had een losse aansprakelijkheid/inboedel en opstalverzekering. Dus ik schreef een brief met het verzoek beide verzekeringen per 1-2-2013 te beëindigen en sloot een nieuw totaalpakket per 1-2-2013 af.

Begin januari kreeg ik mijn nieuwe polis binnen, alles zag er prima uit. Maar die bevestiging van de opzegging kwam maar niet. Tot 30 januari, een brief op de mat dat de aansprakelijkheid/inboedel een contract was voor 5 jaar en pas per 1-3-2014 opzegbaar was. Ik mailde gelijk de tussenpersoon met mijn verontwaardiging. Maar zij verschuilden zich achter de verzekeraar, hij hield zich aan het contract, dit contract was verlengd in 2009 en toen waren er nog geen regels omtrent de opzegtermijn. In 2010 werd dat standaard 1 maand, maar dit contract liep toen al.

Het werd een heen en weer gemail en gebel met de tussenpersoon. Ze gaven hun verkeerde voorlichting wel toe maar verschuilde zich verder achter de verzekeraar, dat als die het contract niet wilde beëindigen zij er ook niks aan konden doen. Feit was dat ik nog 13 maanden met de kosten van € 13,73 zat en een verzekering waar ik niks aan heb, ik was immers al opnieuw verzekerd. Het voelde heel onrechtvaardig!

Ik liet het er niet zo maar bij zitten en dacht na over verdere stappen. Ik schreef haar een mailtje voor advies, omdat ik wist dat ook zij eerder problemen had met een tussenpersoon en dat dit uiteindelijk is opgelost. Ze gaf me het advies een dossier aan te leggen van alle communicatie en een brief met mijn klacht te sturen en te verwijzen naar het Kifid. Als mijn klacht niet serieus werd genomen zou ik daar naar toe kunnen stappen.

Na een dag was de ergste boosheid over en had ik er eigenlijk niet zo'n zin meer in, laat maar zitten dacht ik. Maar uiteindelijk kwamen het dossier en de brief er toch en ging die op de post.

Al 2 dagen later had ik antwoord. De verzekering werd toch stopgezet bij hoge uitzondering. Wel een maand later dan de bedoeling was, maar met een verlies van € 13,73 kan ik leven. Uiteindelijk werkte de verzekeraar dus mee, terwijl de fout eigenlijk bij de tussenpersoon lag. Nou ja, mij maakt het niet zo veel uit hoe het is opgelost, maar ik ben blij dat het is opgelost.

Zo zie je maar weer dat ook een tussenpersoon fout kan zitten. En ook 1al krijgt deze tussenpersoon commissie voor de afgesloten verzekeringen die via hun lopen. In dit geval verschuilde de tussenpersoon zich achter de verzekeraar en werd ik daar naar toe gestuurd. Dat deed ik natuurlijk niet. Ik heb hier wel weer van geleerd, ik ga nooit zomaar meer uit van de voorlichting van een tussenpersoon, ik vraag het liever na bij de verzekeraar of kijk zelf de polisvoorwaarden na. Jammer eigenlijk dat je zo dus weinig aan een tussenpersoon hebt.

Dus mocht je iets op willen zeggen, kijk altijd goed de opzegtermijn na. De wet is dan wel veranderd in 2010, maar als je contracten hebt met een langere looptijd die voor 2010 zijn verlengd, zijn deze nog niet maandelijks opzegbaar.

2 opmerkingen:

  1. Wij hebben ook erg veel problemen met de tussenpersoon.
    Heel erg vervelend. Kijk de polisvoorwaarden goed na om te bekijken of je mag opzeggen en wanneer. Wij hebben nu via inshared een woon/opstal/aansprakelijkheidsverzekering

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gisteren het boek " De nieuwe arme" binnengekregen en vanavond begin ik erin te lezen. Nogmaals ontzettend bedankt dat ik het toegestuurd kreeg.

    Groet
    FemkeH

    BeantwoordenVerwijderen