maandag 7 januari 2013

Ditjes en datjes week 1

Gedurende de week zijn er altijd wel kleinere besparingen, dingen die ik doe op weg naar een beter milieu en kleine dingen die mijn doelen bewerkstelligen. Al deze kleine dingetjes lijken op zich niet veel, maar alles bij elkaar opgeteld is toch best een grote besparing en een blogje ward. Daarom start ik nu met elke week een "ditjes en datjes" waarin ik die kleine dingen van afgeslopen week beschrijf. Wie weet zitten er goede ideeën bij of raak je geïnspireerd om juist ook die kleine dingen te doen.

Geld terug actie & preppen
Soms doe ik mee aan een geld terug actie, maar alleen als ik ook echt wat aan het product heb, of weet dat ik er iemand anders blij mee kan maken. Deze week kocht ik vijf literflessen bronwater waarvan ik het geld terug krijg als ik mijn bonnetje opstuur. Dit bronwater gaat bij mijn prepvoorraad. Ik doe niet echt aan preppen, maar een paar dingen zijn toch altijd wel handig om in huis te hebben voor het geval dat.... Dus nu staat er 5 liter water, voor het geval dat...

Op elk potje past een deksel
In een eerder blogje schreef ik dat ik op zoek was naar voorraadpotjes voor mijn losse kruiden die ik nu in grotere hoeveelheden bestel en krijg in zakjes. Uiteindelijk toch maar besloten ze zelf te gaan verzamelen en me niet te storen aan alle verschillende maten en vormen. Het gaat harder dan ik dacht. Ik heb deze week weer 2 lege potjes uitgewassen en van een etiket voorzien, dus nu zitten ook het kaneel en de shoarma kruiden in een mooi potje!

Nog een potje
Op MP vond ik een gratis op te halen potje, nee niet voor de voorraad, maar voor de plasjes en poepjes van zoontje. Dit jaar wil ik toch wel starten met potjestraining en dan is een potje nodig. Ik kon het ophalen in mijn woonplaats, ging op de fiets (gelijk weer wat beweging voor die kilootjes eraf te krijgen) en had nog een leuk gesprek met de verkoper over zindelijkheidstraining.

Kleding
Al mijn 3 spijkerbroeken (die ik nog pas) zijn echt versleten. In de laatste (die er nog mee door kon) kwam afgelopen week een gat en nu moest ik toch echt een nieuwe spijkerbroek. Ik koop alijd spijkerbroeken van hetzelfde merk, omdat de enige zijn die mij goed zitten. Ik heb korte beentjes (lengte 28") maar dit kleine maatje zeker niet bij mijn taille en kont. Ik wilde wachten tot er weer denimweken zouden zijn, scheelt toch weer 10 euro per broek. Als ik mijn zwangerschapskilootjes kwijt ben (nog 8 te gaan) dan zouden mijn andere broeken me weer moeten passen.
Hoewel mijn maat moeilijk te vinden is 2e hands, toch maar even op MP gekeken en ja hoor, daar vond ik er 1. Voor € 13,-- (incl. verzenden) heb ik weer een goede spijkerbroek. Nu maar voort maken met die kilootjes, want ze moeten eraf zijn voordat deze broek versleten is ;-)

Stroomverbruik
Eens in de zoveel tijd voer ik onze meterstanden in om te zien of ons voorschot nog gelijk loopt met ons verbruik. Oeps, stroomverbruik is nu 2% te hoog. We hebben de laatste tijd ook wel veel was gehad, zoontje was ziekjes en echt heel veel ondergespuugd (nog meer dan anders). Onze vaatwasser had ook een probleempje. Die bleef hangen in het programma en alleen maar spoelen, daardoor heeft deze 2x een hele nacht staan draaien, ai ai ai. Even gegoogld naar het probleem, dat was zo gevonden, meer mensen hadden er last van. De tip van de grote schoonmaak geprobeerd en hij doet het weer.

Dus om dat te compenseren heb ik deze week als een idioot overal weer stekkers uitgetrokken, lichten uitgedaan etc...

Broodbakken
In de oven bak ik nu 2 broden tegelijk i.p.v. 1. Ik heb ze nu op de plaat gebakken. Als ik er nog een bakblik bij heb (heb er nu 2) zou ik er 3 of misschien wel 4 tegelijk moeten kunnen bakken....wordt aan gewerkt!

Boodschappen
Afgelopen week werd de voorraad goed aangesproken, veel uit de vriezer, voorraadkast en koelkast opgemaakt. Ik heb alleen wat verse dingen gekocht en zo bleven de kosten voor boodschappen lekker laag: € 16,60.

Geven
Deze week stuurde ik de zakjes babyvoeding van de give away op. Lottebees die voor jou liggen klaar om te versturen, maar ik heb je adres nog niet ontvangen. Zou je die nog willen mailen naar: sjoukebespaarder@gmail.com

Alles bij elkaar ben ik best tevreden met afgelopen week! Benieuwd wat ik deze week weer kan besparen!

7 opmerkingen:

  1. Ik heb ze zojuist ontvangen! De postbode op maandag is nooit voor mij, maar nu dus wel. Ontzettend bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig zeg!! En het is waar, alle kleine beetjes zijn samen ook een grote!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk die ditjes en datjes ...

    groetjes Annelieya

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Acties waarbij je een bon moet opsturen om je geld terug te krijgen, doe ik eigenlijk nooit. Ik weet niet waarom, maar ik heb de grootste moeite om al die handelingen te doen, om dat geld terug te krijgen. Ik vind dat echt een gedoe. Ik het liever de korting meteen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Sjouke,

    Zo ik kwam net pas voor het eerst op je blog terecht! Maar jij bent echt een goede bespaarder zeg, als ik dat zo lees vind ik het allemaal erg knap!

    Groetjes Anna

    BeantwoordenVerwijderen