maandag 17 december 2012

Sparen voor je kinderen?

Toen zoontje werd geboren, hebben we vrij snel een spaarrekening voor hem geopend. Ik had tijdens mijn zwangerschap al bedacht dat ik maandelijks een bedrag voor hem opzij wilde zetten. Toen ik zelf het huis uitging kreeg ik van mijn ouders ook een spaarbankboekje mee. Ik ging heel zuinig met dit geld om, omdat ik wist dat zei er jarenlang maandelijks voor hadden gespaard. Voor mijn studie heb ik het niet nodig gehad, ik woonde vrijwel de gehele studie thuis en mijn ouders betaalden de studie en van mijn bijbaantje betaalde ik mijn eigen uitgaven. Toen ik voor het eerst het huis uitging, ging ik anti-kraak wonen en kocht veel 2e hands meubeltjes (veel heb ik nu nog). Toch had ik het geld steeds niet echt nodig vond ik, ik kon het ook redden met mijn eigen spaargeld. Uiteindelijk heb ik het geld goed kunnen gebruiken bij de koop van ons huis. We legden eigen spaargeld in, waardoor we gelijk een lagere hypotheek hadden. Zoiets zou ik mijn kind(eren) ook willen bieden.

De tijden veranderen en misschien is het geld straks wel nodig voor een studie, omdat er geen prestatiebeurs meer is, maar alleen een leenstelsel. Ik wil zoontje zeker de mogelijkheid geven om te kunnen studeren, als hij dat kan en wil. Nu sparen we elke maand automatisch 30 euro voor hem, daarnaast gaan het geboortegeld, verjaardagsgeld en andere giften ook naar zijn spaarrekening. Misschien dat we er alleen een keer iets uithalen voor bijvoorbeeld een groot cadeau als een fiets o.i.d., maar verder blijft het er vooral staan voor later. Zoontje is nu bijna 1 en er staat al bijna 2000 euro op z'n rekening. Er wordt dus veel meer gegeven en gespaard als we hadden verwacht.

Maar wat is een mooi bedrag om per jaar te sparen? Wij doen dus 30 euro per maand of te wel € 360,-- per jaar. Op zijn 18e is dat dan 6400 euro (rente en extra spaargeld even niet meegerekend). Als de trend zich doorzat van wat er dit jaar aan zoontje is gegeven, heeft hij op zijn 18e maar liefst 36.000 euro.  Hoeveel kost een studie tegen die tijd? En hoeveel zouden we ons kind mee willen geven als hij op eigen benen gaat staan? Nu is het makkelijk om elke maand 30 euro te sparen, dat voelen we niet. Straks in één keer een groot bedrag ophoesten is waarschijnlijk veel lastiger. Zo lang we die 30 euro per maand kunnen misschien gaan we hier zeker mee door. Misschien dat we in de toekomst het bedrag ook wel verhogen of verlagen afhankelijk van de opgebouwde pot en onze financiële situatie.

Sparen jullie automatisch voor de kinderen? En waarom wel of niet? En wil je ook vertellen hoeveel?

10 opmerkingen:

  1. wij sparen per kindje 50 euro per maand; ik begon het destijds toen ik alleen woonde met de zoon, met het oog op eventuele studies en een lege spaarrekening. Zo lang het gaat, blijven we dit doen, zit in mijn vaste lasten verrekend. Ik hoop het te kunnen houden tot ze trouwen oid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij sparen per kind 25 euro per maand. Daar komen verder geen giften bij maar het bouwt toch mooi op.
    De kinderen weten daar niets van en we zien wel of ze het geld op hun 18e nodig hebben om te gaan studeren. Anders is het een ander mooi steuntje in de rug voor ze later.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sinds 3 jaar sparen we 150 euro per maand voor ons kind. Daarvan is een deel (100 euro) gefinancierd door zijn oma.
    Dat geld is voor de studie bedoeld en wil hij niet studeren dan is het voor een serieuze start van wat hij dan ook maar wil doen, anders dan op een motor een wereldreis maken ;-).
    Ik heb in 2011 uitgerekend wat we nodig zouden hebben voor zijn studie, gebaseerd op prijzen waar de inflatie overheen is gegaan. Nu is ook de basisbeurs afgeschaft dus komt er nog meer bij. Ik denk dat een thuiswonend studerend kind ca 25.000 kost. Dan reken ik eten niet mee, alleen: boeken, reisgeld, laptop, zorgverzekering, collegegeld, kleding.
    Voor leefgeld (zakgeld, uitgaan) mag hij gaan werken....
    We hebben nu iets van 5000 bij elkaar gespaard, dus we moeten nog wel even....

    Ik wil over een paar jaar de berekening opnieuw maken en zonodig aanpassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik spaar voor onze dochter EUR50 per maand. Of dat toereikend is om straks te gaan studeren? Ik heb geen idee. Zoals het er nu naar uitziet, denk ik dat studeren dadelijk volledig door ouders gefinancieerd zal worden. Indien dit niet mogelijk is, zal een kind een lening moeten aangaan. Dus ik heb twijfels of EUR50 per maand dan voldoende is voor een studerend kind die thuis zou wonen.

    Tja en als ze niet wil or kan studeren, dan hoop ik dat het bedrag gebruikt wordt voor een mooie begin van een start van wat dan ook. Als dat een wereldreis is, dan vind ik dat ook goed want ook daar leer je veel van. Hoop alleen dan dat ze daar niet al het geld voor gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij sparen 25 euro per maand voor onze zoon. We hebben het rekeningnummer ook aan de Oma's gegeven en ik zie zo nu en dan een bedrag voorbij komen. Ik ben blij dat ze dat doen want ik denk dat hij er meer aan heeft als hij 18 is om een leuke spaarrekening te hebben dan dat de Oma's nu bij elke bezoek met een prulletje aankomen.
    Ik ben ook van plan om hem een percentage van elk baantje wat hij heeft later af te staan onder het mom van kostgeld en dit dan als verassing aan hem te geven als hij de deur uit gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij sparen ook. het was 600 gulden per jaar per kind(3 kinderen) dat is gewoon omgerekend naar euro's Dit staat vast tot ze 15 zijn geworden. Nu zetten ik het voor diegenen waar het vrij van is steeds vast voor een half jaar. Ze redden het hiet niet mee voor een studie maar is toch een mooi begin. Allen hoopn ik dat de plannen voor studifinanciering niet doorgaan. Want meer dan dit kunnen wij niet missen helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij sparen 25 euro per maand. Van dit geld hebben wij toen onze zoon naar de middelbare school ging een laptop gekocht en een fiets. Dat geld is bedoeld voor zulk soort zaken. Daarnaast betalen wij ook de studie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik had na mijn goed gesubsidieerde studie zonder bijbaanmogelijkheid anders dan 4 weken in de zomer een flinke schuld. Daarom ga ik er vanuit dat dochter zeker zo'n 50.000 achter de hand moet hebben voor haar studie. wij sparen 50 euro pm plus de kinderbijslag en soms komt er een extra bij. Dit hebben we zelfs zo vastgelegd in de alimentatie afspraken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat goed dat iedereen die heeft gereageerd spaart voor zijn kinderen. Had niet verwacht dat zoveel mensen dat doen. Ik denk dat we voorlopig even bij de 30 euro per maand blijven. Ik hoop dat er ooit een 2e kindje komt en wil allebei de kindjes toch hetzelfde meegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook wij sparen voor ons kind. We hebben daarvoor een speciale kindrekening geopend bij de abn. Daar krijgje naast
    De gewone rente ook een bonusrente als je kind 5, 10, 15 en 18 jaar wordt!

    BeantwoordenVerwijderen