maandag 24 december 2012

Logeetje

Sinds een paar jaar komt neefje (nu 8 jaar) 1 of 2 nachtjes logeren in een schoolvakantie. Vorig jaar ging het logeerpartijtje in de kerstvakantie door omstandigheden helaas niet door. Maar dit jaar was hij er weer. Neefje is gek op zijn oom, maar woont op ca. 1,5 uur rijden en ziet hem hierdoor maar weinig.

Opa en oma kwamen neefje zaterdag brengen. De hele dag heeft hij zich vermaakt met gezelschapsspelletjes spelen met ons. 's Avonds even een half uurtje tv gekeken en daarna heeft hij nog even gespeeld op zijn spelcomputertje, meer omdat wij moe waren (i.p.v. hij)

Neefje is nogal een moeilijke eter en drinker. Dit maakt het voor mij lastig, ik vind dat een logeerpartijtje ook een feestje is en er best wel zo u en dan iets lekkers (wat hij lekker vindt = lees rotzooi) op tafel mag komen. Maar thuis krijgt hij al zoveel gemaksvoedsel dat ik soms toch probeer meer gezonds op tafel te zetten. Ik heb het menu wel geprobeerd op hem aan te passen, maar helaas met weinig resultaat. Hij lust nog minder dan ik dacht.

De eerste avond aten we gebakken aardappeltjes met knakworstjes, erwtjes en worteltjes en salade. Alleen de erwtjes en worteltjes lustte hij, dus daar nam hij 2 opscheplepels van. Als toetje mocht hij samen met zijn oom een saroma toetje maken (hadden we toevallig nog in huis, een keer ergens bijgekregen ofzo) maar daar had hij weinig interesse in en wilde het ook niet. Vervolgens nog een ananas aangesneden; dat vond hij gelukkig wel lekker: 3 halve schijven op! Tja op zich toch groente en fruit binnen, dus ik kon me er niet zo druk om maken. 's avonds een glaasje cola en een zakje chips. (Hij drinkt alleen cola/sinas etc, dus de rest van de dag alleen water gehad.) Hoewel ik wel appelsap, sinaasappelsap, aanmaaklimonade, diksap, dubbelfris etc. in huis had, maar dat was ook allemaal niet goed.

Volgens moeder lust hij alleen witbrood, nou dat ga ik niet kopen hoor. Maar volkorenbrood at hij ook prima bleek bij het ontbijt de volgende dag. Alleen onze appelstroop was niet lekker en meneer blieft ook geen melk en thee. Dus na 1 boterham hagelslag en 1 met leverpastei (had zijn moeder meegegeven) nog een stukje zelfgemaakt brood met kaneel en suiker. Dat lustte hij wel, maar was niet zo lekker als die zijn moeder altijd koopt, want hier zat bruinspul (lees kaneel) tussen. En bij de lunch at hij zo een mandarijntje.

's middags zijn we naar een binnenspeeltuin geweest. Hij heeft heerlijk kunnen rennen en springen. We hoopten dat hij goed moe zou zijn, want 's ochtends stond hij al om 4.00 uur naast ons bed, argg... Onderweg naar huis frietjes gehaald en daar was hij wel blij mee. En 's avonds weer een glaasje cola en zakje chips. We hadden gezegd dat we dat alleen 's avonds in het weekend doen en dat had hij goed onthouden, want zondag is toch ook weekend. Zucht, ja je hebt gelijk.

Gelukkig sliep hij de 2e nacht wel beter en stond hij "pas" om 7.00 uur naast ons bed. Bij het ontbijt at hij zo 2 mandarijntjes weg! En het brood ging uiteindelijk ook naar binnen met onze chocopasta die naar jam smaakt??!!

Nu is hij met oom buiten voetballen. Zijn ouders komen hem vanavond ophalen en blijven dan mee eten. Lastig hoor, zijn moeder lust ook bijna niks. Ik vroeg wat ze wel lustte, eh pizza shoarma. Nou die gaan we niet halen hoor; we zijn geen restaurant. Dus heb ik pizzabodems gemaakt en van die goedkope margaritha's gehaald (de eet ze wel, en misschien zijn mijn bodems niet goed genoeg) en zelf shoarma gekocht en groente, kan iedereen zijn eigen pizza beleggen. Maar toen ik het vertelde aan de telefoon was weer niet goed want was varkensshoarma en moest kipshoarma zijn. Zucht, ik heb ook nog huzarensalade gehaald, want ik weet dat ze dat wel lust. Maar misschien niet het goede merk??? En komkommer, dat eten ze volgens mij allemaal wel. Lastig hoor, van de ene kant wil ik het menu best een beetje aanpassen, zodat iedereen het lekker vindt, maar als je dan zo moeilijk bent, verlies ik de zin erin. Zei halen voor mij ook altijd iets vegetarisch, niet altijd wat ik lekker vind, maar ik eet het altijd uit beleefdheid op, omdat ze de moeite hebben genomen. Vind het ook niks gek dat hun zoontje zo weinig lust. Maar ze moeten het hier maar mee doen. Ik kan altijd nog een stokbroodje in de oven gooien (maar biologisch meergranen, dus vast ook niet goed). Dan eten ze maar een boterham, of zou ze alleen witbrood lusten?

Maar ze moeten het er maar mee doen, ik heb mijn best gedaan. En anders nemen ze de volgende keer maar zelf eten mee. We hebben weleens pizza's/chinees gehaald om het hun naar de zin te maken, maar dan ben je zo 40-60 euro kwijt, want dan bestellen ze echt niet het goedkoopste, gewoon de meest uitgebreide shoarmaschotel à 15 euro p.p. dus dat ga ik niet meer doen hoor. Ben benieuwd naar het commentaar van vanavond.

UPDATE:
Nou, neefje is opgehaald en uiteindelijk viel het wel mee. Ik had bakjes gemaakt met ui, paprika, shoarma, tomatensaus, pizzakruiden, olijven, geitenkaas en kaas en vervolgens iedereen zijn eigen pizza laten beleggen. Zijn vader vond het heerlijk en opperde dit thuis ook te doen! En zijn mama at het ook, maar zonder shoarma maar met ui, paprika en kaas, dus dat viel alles mee. Ik opperde om dit voortaan maar altijd te doen als ze komen eten, want dan hoef ik me niet meer druk te maken. Is goed vonden ze (maar dan wel met kipshoarma). Ze komen toch maar 2-4x per jaar eten, dus ik vind het prima. Heerlijk dat ik me daar dus nooit meer druk over hoef te maken en lekker makkelijk vind ik het wel! De huzarensalade is helemaal niet aangeraakt, dus die kan mooi morgen op tafel bij de kerstmaaltijd.
Z'n mama zei zelf gelukkig ook dat ze een moeilijke eter is, maar heeft verder niet gezeurd. Oh, ik ben helemaal opgelucht!


12 opmerkingen:

  1. Pfff, nou dan zou bij de zin om te koken er ook af gaan als ze zoveel eisen stelt!!
    Succes ermee...en sterkte.Hopelijk valt het mee en eet ze het met smaak op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nou, ben idd benieuwd hoe het vanavond gaat! en ja, logisch dattie nix lust als mams ook niets blieft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En ik maar denken,dat mijn neefje een moeilijke eter was. Wat heb jij je best gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pfff. Wel goed van je dat je gewoon volkoren geeft. Ik zou ook willen zorgen dat hij het idee heeft dat het feest is.
    Maar een 8 jarige heeft niet alles door. Mijn broertje vond bijvoorbeeld alle chocolade lekker zolang het maar melk was. Kreeg hij iets een keer met puur van een tante. Hij: "oh, is dit Hoogeveense melk? Echt lekker." Wij: "Ja."
    Sindsdien vraag ik wel naar wensen, maar zo lang het volgens mij in een beetje verstandig eetpatroon past, pas ik me een klein beetje aan. En eet ik waar ik zin in heb en zin heb om klaar te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sjonge,jonge,dat valt niet mee! Onze kinderen waren ook moeilijke eters, maar dat valt in het niet bij dit verhaal. En het gekke is, nu ze zelf koken (getrouwd en op kamers)maken ze dingen die ze vroeger niet lustten! Met kerst maakt de een zelfs een voorgerecht en de ander een nagerecht!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met een 8 jarige kun je gewoon afspreken hoe laat hij zijn kamer mag verlaten en jullie wekken. Ze kunnen prima klokkijken. En bij kinderen die dat nog niet kunnen kun je afspreken dat als het eerste cijfer een 6 is ze weer moeten gaan slapen, als er een 7 staat ze zachtjes mogen spelen of lezen en bij een 8 mogen ze bij je komen.
    Het eten zou ik ook iets aanpassen, masr van een paar dagen minder eten worden ze niet ziek. Ik ben een groot aanhanger van de stelling "mijn huis, mijn regels, jouw huis, jouw regels voor zover ze niet over mijn waarden en normen heen gaan."

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk kun je met kinderen vanalles afspreken maar jonge kinderen die gaan logeren zijn allemaal supervroeg wakker. Ik heb zoveel logeetjes gehad waar dat bij gebeurde en zag het ook bij mijn zoon. Dochter wil nergens blijven slapen. Wel stuurde ik ze terug naar bed als het voor 6.30 uur was. Inmiddels is zoon 13 en moet je hem echt wakker maken de slaapkop. (ook als hij uit logeren gaat).

      Verwijderen
    2. Echt niet allemaal. Maar daarom maak je ook de afspraak dat ze zachtjes mogen spelen of lezen tot een beschaafde tijd. Hier moet ik de marmotjes meestal om een uur of 9 wakker maken anders kunnen we niet zwemmen. De logeetjes zijn tussen de 3 en 7.

      Verwijderen
    3. Dat vroege opstaan vind ik niet zo erg hoor, zolang hij zoontje maar niet wakker maakt. Maar zoontje meldt zich ook tussen 7 en 8 dus één van ons moet er toch vroeg uit!
      Het eten vind ik meer een probleem...

      Verwijderen
  7. Zo zie je hoe belangrijk het is om zelf het goede voorbeeld te geven, geldt volgens mij voor alles.
    Jammer als kinderen niet van huis uit meekrijgen hoeveel gezond en lekkers er is!
    Heel fijne feestdagen gewenst, met een goede start voor het volgende jaar!
    Marjolijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik neem hem ook niks kwalijk, maar vind het wel vervelend voor hem. Jij ook fijne feestdagen en een goed 2013!

      Verwijderen
    2. Misschien dat hij toch wel wat van jou oppikt. Ik kan me nog herinneren dat ik leerde om brood met mayonaise en geraspte kaas te eten bij mijn tante. En nasi van de buurvrouw! Ben op allebei nog steeds verzot!
      Groetjes, Marjolijn.

      Verwijderen