donderdag 22 november 2012

80 paarse briefjes

Voor de meeste mensen is de maand december de duurste maand van het jaar. Ik doe daar niet aan mee en wil proberen zo veel mogelijk te sparen tot januari. Ik heb iets in mijn hoofd wat een veel te hoog gegrepen doel is, maar ik hou van een uitdaging en ik wil gewoon zien hoe ver ik kom.

Ik zou het wel leuk vinden om op 1 jan. precies 80 paarse briefjes spaargeld op onze spaarrekening te hebben. Op dit moment zitten we daar nog zo'n 10 paarse briefjes vandaan. Dat is een hele hoop geld, veel meer dan we alleen al in één maand verdienen, helemaal nu mijn salaris nog maar op 25% zit vergeleken met een maand geleden.



Toch lijkt het me niet geheel onmogelijk, hoe ik het precies ga doen weet ik nog niet, maar er zijn wel nog een aantal dingen die we in december kunnen verwachten. Helaas bij beide werkgevers geen 13e maand, maar wel een aantal andere inkomsten:

- ca. € 1.750,-- opgebouwd saldo van mijn salaris, dat ik had gespaard om mijn eigen bijdrage van mijn leaseauto te voldoen. Maar die leaseauto deed ik in juli weg, dus krijg ik het tegoed in december uitgekeerd.
- ca. € 300,-- van het CAK omdat ik chronisch ziek ben. Dit gaat wel gelijk op de spaarrekening voor de zorgkosten, maar is toch ook spaargeld.
- ca. € 500,-- aan rente. Oké dit ontvang je begin jan, maar het gaat over het spaargeld t/m december, dus een beetje smokkelen mag wel.

Tja, dan zit ik pas op de helft.......
- maar nu proberen we al elke maand ca. € 600,--  sparen (mijn loon volledig sparen)
- ik wil met extra verkopen op MP en Bol nog € 100,-- verdienen
- ik hoop met de rommelmarkt ook nog een ca. € 100,-- te verdienen
- door niks nieuws kopen in december nog eens € 200,-- uit te sparen
- door de vriezer leeg te eten en de voorraden zoveel mogelijk aan te spreken en het groentepakket is al vooruit betaald hoop ik € 100,-- te besparen op eten.
- Deze maand heb ik al € 85,-- verdient door verkopen, eind deze maand hoop ik op € 100,-- te zitten.

En dan moet ik nog € 1350,-- ergens vandaan sprokkelen....we zullen zien hoe ver ik kom....

En hoe doen we dat dan met de hoge kosten van de feestdagen? Wie heeft gezegd dat feestdagen duur moeten zijn? De sintcadeautjes zijn al binnen. De kerst vieren we dit jaar (wat mij betreft) niet met een grote groep mensen bij ons thuis. Dus we gaan of naar familie of vieren het gezellig met ons gezinnetje. Ik ben niet de beroerdste om iets lekkers mee te nemen naar familie, dus ik wil best een cake bakken o.i.d. Cadeautjes heb ik nog niks over gehoord. Wat mij betreft doen we die ook niet en anders weet ik vast wel iets te verzinnen wat niet veel hoeft te kosten. Voor oud & nieuw zijn we al uitgenodigd bij vrienden en ook dan neem ik denk ik zelfgemaakte appelflappen, oliebollen o.i.d. mee. De enige echte grote uitgave die we dan hebben is de 1e verjaardag van zoontje. Ik heb nog een cadeaubon van de Hema voor taart of ik ga zelf bakken. Chips, snoep, limonade en drank koop ik gewoon lekker bij de goedkope super. Ik let streng op het budget en wil niet meer uitgeven dan € 50,--. Volgens mij moet dat best kunnen, het is een kinderverjaardag dus er wordt niet tot laat doorgegaan. Vriendlief vond het wel leuk om friet te doen op het einde. Nou ik heb geen zin om te gaan bakken, dus of hij gaat bakken of die halen we dan maar, ik verwacht niet dat er veel mensen blijven eten. Verder verwacht ik geen extra kosten in december.

Die 80 paarse briefjes zijn waarschijnlijk wel van korte duur, want in januari betaal ik ook weer de zorgverzekering voor een jaar vooruit en gaan er gelijk weer 5-6 briefjes vanaf. Maar het gaat me erom om even een eindsprintje te trekken en te laten zien dat als je echt wil je heel zuinig kunt leven en veel meer kan sparen als je van te voren denkt.

We begonnen dit jaar met ca. 50 paarse briefjes en hebben in de tussentijd ook nog 20 paarse briefjes afgelost op de hypotheek en een nieuwe cv gekocht van 2,5 paars briefje. Nu komend jaar onze inkomsten waarschijnlijk een stuk lager zijn voel ik wel een soort van drang "sparen nu het nog kan", zodat we straks een lekker buffertje hebben om ook volgend jaar weer een extra aflossing te doen op de hypotheek en andere investeringen in ons huis als de laatste ramen voorzien van dubbel glas en de zolder opknappen.



19 opmerkingen:

  1. Ik herken het gevoel van sparen nu het nog kan. Wij gaan ook aankomend jaar voluit sparen aankomend jaar omdat de echte klappen in 2014 gaan vallen voor ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo jij bent lekker bezig! Het is veel makkelijker om te sparen als je kinderen klein zijn. Als ze groter zijn komen er ook zo veel meer kosten bij. Sporten, duurdere kleding schoolgeld boeken geld enz. Heel veel succes met je doelen en ik hoop dat het je lukt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar ben ik me zeker van bewust. Dus toen we allebei nog werkten en er geen kind was hebben we geprobeerd van 1 salaris te leven, daardoor konden we vrijwel mijn gehele salaris sparen per maand. Nu gaat het dus minder hard, omdat mijn inkomsten een stuk minder is en er dus ook een kleintje bij is. Voor zoontje zetten we elke maand 30 euro opzij. Hij heeft nu al meer dan 1000 euro op zijn spaarrekening (ook giften) en is nog geen jaar oud. Straks kunnen we daar evt. zijn studie van betalen als het nodig is. Anders is het een mooit startkapitaaltje voor hem.

      Verwijderen
  3. Wow dat is een lekker spaarsaldo. Hoop dat je je spaardoel gaat halen maar als je blijft opletten is het geen probleem zo te lezen. Lekker!!

    Hier net zoiets... Wil de zorgverzekering vooruit betalen en dan in 2013 heel veel aflossen en sparen. Hebben gelukkig geen dure uitgaven meer voor de boeg, althans niet aan het huis ofzo en dat is wel een lekker vooruitzicht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, het is ook een heel rustgevend gevoel. En ik ga er gewoon voor mijn doel te halen. Als ik extra oplet en creatief ben is er heel veel mogelijk...

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Dank je! Box 3 is iets van 42.000 ofzo geloof ik. Moet wel heel veel besparen als we daar aankomen. Maar ik hou het in de gaten.

      Verwijderen
  5. Mag ik zeggen: knap gespaard!
    Voorlopig doe ik het je niet na. Ik word al helemaal gelukkig van 4 roze briefjes spaargeld op het moment. Dat hoop ik in 2013 bij elkaar tekrijgen.
    Maar in ieder geval: goed bezig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! De tijden van het vele sparen zijn denk ik bijna voorbij....maar ik wil gewoon liever dat die pot blijft groeien dan dat ik eruit moet pakken...

      Verwijderen
  6. Hallo

    Ik heb bewondering voor jou en je geldzaken, maar ik heb nog een vraagje. Klopt je huishoudboekje wel, omdat je zegt dat je niet meer werkt.

    Verder top bezig.

    Gr.Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je!
      Nee, mijn huishoudboekje klopt niet meer helemaal. Ik wel hem binnenkort bijwerken. Mijn inkomsten zijn nu nog ongeveer € 600,-- per maand. Het verschil zit hem nu in het spaargeld, daar gaat niet meer standaard elke maand € 1055 heen maar 600. En verder blijft er gewoon minder onderaan de streep over, dus minder geld om extra te sparen. Daar wil ik de komende maanden dus extra aan gaan werken, door gewoon minder uit te geven voor als ik straks echt geen inkomsten meer heb en we het moeten doen met salaris van manlief.

      Verwijderen
  7. Super zeg daar kunnen wij alleen nog maar van dromen. Heel knap gedaan.

    Wij gaan ook weer aankomend jaar sparen voor de aflossing van de hypotheek. Geen hele grote bedragen maar elk tientje is er 1.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Extra aflossen probeer ik ook elk jaar, tot nu toe nog altijd gelukt. En misschien gaan we nog verbouwen in de toekomst, dan kunnen we het geld heel goed gebruiken.

      Verwijderen
  8. Hallo Sjouke,

    Je hebt als inkomst de 300 euro van het CAK erbij gerekend. Volgens mij is dat afgeschaft, ik kreeg het ook altijd maar heb dit jaar ook geen bericht ervan gehad dat het er aan zit te komen. Dus ik ben er van uit gegaan dat het finito is. Weet jij het? Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb 2 weken geleden gewoon een brief gehad van het CAK dat het in december op mijn rekening wordt gestort, dus volgens mij bestaat het nog. Ik betaal er volgend jaar weer mijn verplichte eigen risico van, hoewel die volgend jaar dus 350 wordt....

      Verwijderen
  9. Wat een lekkere buffer hebben jullie opgebouwd! Respect hoor, het is verleidelijk om het uit te geven en jullie hebben het maar mooi apart gehouden.
    Wij hebben ook al een brief gehad van het CAK, dus zover ik weet bestaat het gewoon nog. Het is inderdaad een fijn bedrag om voor het hoge eigen risico te bewaren. 1 apothekers bezoekje en mijn man heeft het er weer doorheen gejaagd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw , super ik hoop dat je het gaat halen!!Wat een mooie prestatie.

    Groet,
    Annelieya

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je wel voor je antwoord, dan moet ik er maar even achteraan.
    Kan me niet voorstellen wat de reden zou zijn dat ik er opeens geen recht meer op zou hebben, mijn chronische ziekte is niet over (zou ik nog liever hebben, maar goed)

    groetjes, Lisa

    BeantwoordenVerwijderen