dinsdag 16 oktober 2012

Weer gestart met het biologisch groentepakket

Twee weken geleden ben ik weer gestart met het biologisch groentepakket. Er zaten gelijk weer groenten in waarmee ik nog nooit gekookt heb: Knolselderij, pastinaak en groene kool. Dat vind ik juist zo leuk aan het groentepakket. In de supermarkt kies ik toch meestal voor de bekende producten en is er dus minder variatie. Nu moet ik wel met deze producten koken, want weggooien is natuurlijk zonde.
.
Zodra de inhoud van het pakket online staat, meestal 1 of 2 dagen voor de ophaaldag, maak ik een weekmenu. Ik struin het internet af naar vegetarische gerechten die mij lekker en niet al te moeilijk lijken. Als er meer dan 10 ingrediënten staan bij het gerecht, zoek ik meestal verder, vooral als het ook nog ingrediënten zijn die ik niet in huis heb. Soms pas ik het gerecht een beetje aan.

Het weekmenu is de basis van het boodschappenlijstje. Zo heb ik alle ingrediënten in huis om elke dag een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Ik kook altijd eerst met de minst houdbare groenten, blijven we bijvoorbeeld onverwacht bij vrienden eten, dan schuift het menu gewoon een dagje door. Als ik dan groente over hou, dat gaat dan in de vriezer of ik maak er groentehapjes van voor zoontje.

Soms bevalt een gerecht erg goed en zet ik deze op mijn "lijstje" en ga ik het zeker nog eens maken. Maar soms valt het ook tegen. Zo vond ik de knolselderij en pastinaak uit de oven niet zo geslaagd, maar het stamppotje met groene kool wel erg lekker.

Het maken van het weekmenu en het bijbehorende boodschappenlijstje kost me ongeveer een uurtje tijd. Maar het levert meer tijd op, want ik hoef maar 1x naar de supermarkt, niet elke dag te denken wat ik nu weer moet koken. Ook bespaard het veel geld. Ik hoef bijna nooit iets weg te gooien en door het lijstje koop ik vrijwel geen overbodige dingen.

Ik hoop dat nu we weer richting winter gaan er niet te veel kool in het groentepakket komt. 1 of 2x per week stamppot vind ik prima, maar dan ben ik er ook wel klaar mee. Gelukkig heb ik ook al wat andere recepten gevonden met kool.


3 opmerkingen:

  1. Ik werkte ook altijd met een weekmenu. Het scheelt veel tijd en geld, want ik weet dan precies wat ik nog moet hebben en dan blijven dingen niet teveel liggen.
    De afgelopen 6 weken heb ik dat niet gedaan en ik heb geen idee meer wat er nu precies in de vriezer ligt. Dus deze week gewoon proberen een stapel uit de vriezer te koken. Netto kwam dat deze week uit op een pak melk en een zakje geraspte kaas voor het eten. Verder had ik alles al in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die kool is de reden dat ik af en toe een weekje oversla met de groentetas, soms komt het onze neus uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat je weer begonnen bent met het groentepakket! Ik hoop met je mee dat er niet te veel kool in zit. :-)

    BeantwoordenVerwijderen