maandag 29 oktober 2012

Boekenkast opgeruimd en foto probleem

We hebben 2 van die boekenkasten, je weet wel van die Billy's. Na onze verhuizing van 2 jaar geleden zetten we deze kasten op de 3e slaapkamer neer en ging ik ze inruimen. Alleen al mijn boeken, cursusklappers en fotoboeken namen de 2 kasten in beslag. Dit kwam doordat een andere kast, die niet naar boven kon, in de schuur belandde. Manlief zijn dozen vol met boeken staan nog op zolder.

1 boekenkast p.p. vind ik ook eigenlijk meer dan voldoende, dus besloot ik 1 kast leeg te maken zodat manlief ook zijn boeken kwijt kan (hoewel die van hem er waarschijnlijk ook niet allemaal inpassen).
Ik bedacht een systeem waarbij ik voor het blok werd gezet om keuzes te maken. De boekenkast telt 5 planken. Ik wilde max. 1 halve plank kookboeken, 1 halve plank reisboeken, 1 halve plank woordenboeken, 1 halve plank naslagwerken, 1 plank romans die nog gelezen moeten worden, 1 plank fotoboeken, een halve plank administratieklappers en een halve plank overige, zoals studieboeken etc..

Dit systeem werkte erg goed voor mij. Ik begon met de studieboeken. Ik kijk er eigenlijk nooit meer in, dus allemaal weg, behalve de 2 beste die ik wellicht nog eens kan gebruiken mocht ik nog iets in mijn vakgebied gaan doen. Daarna waren de kookboeken aan de beurt, die moesten gehalveerd worden.De romans besloegen 2 planken dus die ook gehalveerd. Boeken die ik heb gelezen = weg. Boeken die me niet zo leuk lijken = weg. Boeken die ik ook makkelijk nog een keer bij de bieb kan lenen = weg. En daarmee was de helft weg. De rest is wel handig om bijvoorbeeld mee te nemen op vakantie e.d. Dan neem ik toch liever geen boeken van de bieb mee. Van de reisboeken hield ik alleen de lonely planets, de rest ging weg. En van de naslagwerken hield ik alleen die ik nog regelmatig inkijk of nog eens denk in te kijken. De 3 administratieklappers konden blijven, ik ga nog een andere keer uitzoeken of ik er 2 van kan maken. Van de kinderboeken hield ik alleen de engelstalige serie Harry potter en de serie van ballet club de zwaantje, dit waren vroeger mijn lievelingsboeken. Mocht ik ooit een dochter krijgen en ze vindt het niks, dan gaan ze alsnog weg.

De boeken gaan eerst op bol. Over een maandje ga ik naar de rommelmarkt en neem ik alle boeken die nog niet verkocht zijn mee. Alles wat dan nog over is gaat naar de kringloop, dan ben ik er tenminste echt vanaf en heb ik eruit gehaald wat erin zit. Misschien dat ik er nog een paar duurdere boeken uithaal en die nog een maandje op bol zet, tot de feestdagen zijn geweest. Ik kreeg gisteren trouwens al gelijk een mailtje dat het eerste boek verkocht is, dus dat gaat snel.

Het grootste probleem waren de fotoboeken. Ik heb ongeveer 10 jaar lang van mijn 15-25 jaar, boeken gemaakt van de vakanties in van die echte Henzo foto-albums. Die dingen nemen ontzettend veel plek in beslag. En dan heb ik ook nog een doos met negatieven. Ik zit te denken om mijn foto's en negatieven te digitaliseren. Maar dat is wel een heel project. Echt iets voor de donkere wintermaanden lijkt me zo. Maar het vraagt ook wel weer een investering. Ik kan dan bijvoorbeeld 1 of 2 boeken fotoboeken maken van die periode. Nu vraag ik me soms af wat ik moet met 10 foto's in een album van vergezichten. Maar het is toch ook wel leuk om één zo'n album te bewaren. Ik heb een album van mijn jeugd tot een jaar of 15, die bewaar ik denk ik gewoon. De rest wordt binnenkort aan een grondige inspectie onderworpen. Ik heb via MP een negatiefscanner gekocht voor € 10,--. Ik hoop dit projectje dan in de wintermaanden af te kunnen ronden en daarna het ding weer te verkopen. Ik heb ook gekeken naar huren, maar dat kost me ook € 10,-- per dag. De ruimte die het me oplevert is me zeker wel € 10,-- waard en zo kan ik ook nog eens makkelijk oude foto's rondsturen of op mijn blog zetten.

Komt dit probleem jullie bekend voor? En hoe hebben jullie het opgelost?

8 opmerkingen:

  1. Ik heb maar een paar fotoboeken en die heb ik gewoon in de kast staan. Ik zat wel met heel veel andere boeken, maar heb daarin heel eenvoudig gekozen: 1)gelezen? weg. 2) denk ik elke keer 'die moet ik nog lezen', maar heb ik er eigenlijk geen zin in? ook weg. Dat is dan in veel gevallen meteen dag-dag met schuldgevoel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bekend! Ik had mijn foto's tot mijn 18e allemaal in albums zitten. Die van manlief, van heel zijn jeugd, waren allemaal los. Van z'n stage op zee alleen al was een halve meter aan foto's. Die ik allemaal in heb zitten plakken door de jaren heen in van die grote boeken. Van ons samen had ik ook redelijk veel laten afdrukken en in van die albumpjes zitten.

    Uiteindelijk heb ik alles gescand, behalve mijn door mijn ma gemaakte albums van tot ik 12 was. Ik heb verder 1 henzo-insteekalmbum gehouden, met hierin leuke foto's van ons, de trouwfoto's en wat aandenkens. Dit als back-up voor de back-up van de gescande foto's :) Heb nu vier fotoboeken, in plaats van een hele plank vol. En ik kijk de foto's juist vaker dan toen ze in een boek zaten.

    Van de kindjes wil ik ook wel wat mooie boeken maken t.z.t... Maar das een meerjarenprojectje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel bekend! Wij hebben 5 boekenkasten staan, en lang niet alles past er in. Maar er zijn genoeg boeken die ik echt niet kwijt wil, want van m'n opa gekregen, en type boeken die ik graag vaker lees en die niet of nauwelijks in de bieb te krijgen zijn (lees: Engelse literatuur in het Engels en zo.) En dan nog van Jos al z'n Terry Pratchett boeken en Star Trek boeken - tja, de man waar ik van hou is een supernerd, ik moet er maar mee leren leven denk ik ;-) Ik heb in ieder geval genoeg voor een eigen bibliotheek haha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben niet veel boekenkasten. Eerst bewaarde ik nog oude boeken in een doos op zolder. Tot ik daar de onzin van inzag. Nu doe ik net als jij. Weinig kopen en is de kast te vol,dan doe ik iets weg. Maar mijn fotoboeken bewaar ik we allemaal.En ook oude dia's en films kan ik nog niet wegdoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ken het probleem en wij hebben veel Billy's bijgekocht! Zowel voor mij als voor mijn lieftallige echtgenoot meneer M. Wij vinden boeken erg belangrijk, vandaar. Wel leen ik heel veel boeken bij de bibliotheek en lees ik tegenwoordig ook digitaal, het houdt natuurlijk ergens op...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb sinds jaar en dag (volgens mij sinds mijn studententijd) het beleid dat mijn boeken in mijn kleine boekenkastje moesten passen, dus als er iets nieuws bijkwam moest er ook iets weer weg. Nu heb ik een boekenkastje van 5 planken waarvan er nog maar 2,5 met boeken bezet zijn. Fotoboeken, daarvan heb ik er nog wel een reusachtige stapel, weggemoffeld in een gangkast. Ik wil die niet de rest van mijn leven achter me aanzeulen, dus ik zal ooit aan het scannen moeten slaan. Ben er ooit al aan begonnen, maar originele foto's weggooien valt me wel zwaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij een stapel boeken die ik moeilijk vond om weg te doen, heb ik per stuk gekeken of het boek ook in de bieb te lenen was. Als dat zo was, bleek wegdoen een stuk makkelijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Voor onze verhuizing naar het platteland heb ik heel veel boeken weggedaan. Maar nu doe ik niks meer weg op dat gebied.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen