donderdag 18 oktober 2012

2e hands voor de kinderen?

Ik koop bijna alles 2e hands voor mezelf en zoontje, niet omdat we het geld niet hebben om het nieuw te kopen. Natuurlijk is 2e hands goedkoper, wat mooi meegenomen is, maar ik vind het ook zonde als nog goede spullen bij de vuilnis belanden. Toch zijn er in mijn omgeving mensen die echt geen 2e hands willen, zeker niet voor de kinderen, want dat is vies. Hoewel het huis waarin ze wonen, de auto die ze rijden en misschien vriend/vriendin ook wel 2e hands is, maar dat kan dan weer wel??? Ik snap het niet.

Ik denk dat een baby/kind het niet eens doorheeft als iets 2e hands is. Als iedereen maar alles nieuw blijft kopen wordt de afvalberg alleen maar groter en het leidt tot een tekort aan grondstoffen. Ik wil juist een goede toekomst voor mijn kind en daarom koop ik 2e hands. Zodat als zij ouder zijn er ook nog genoeg grondstoffen zijn en er een mooi startkapitaaltje is voor studie of huis, omdat we nu geld over hebben om een mooie spaarrekening voor zoontje op te bouwen.

Hoelang gebruiken ze de meeste spullen nou? Het wiegje heeft hij nog geen half jaar in gelegen, net als de reiswieg, en het gebruik van kruiken, tummytub en kleding. De meeste spullen die je 2e hands koopt zien er dan ook nog goed uit. En zelfs als je het voor 3,4 of misschien wel 10 kinderen wil gebruiken kan dat volgens mij best wel. Vaak zijn er wel discussies over autostoeltjes e.d. of je die nu wel of niet 2e hands moet kopen. We hebben gekozen voor een nieuw autostoeltje, omdat ik een mooie aanbieding zag, maar nu denk ik, dat had ik ook best 2e hands kunnen kopen. Ik koop best wel eens iets nieuws, maar het wordt steeds minder.....hoewel ze misschien ooit op een leeftijd komen dat ze geen 2e hands meer willen. Ik moet toegeven dat ik ook zo'n periode heb gehad dat ik alleen merkkleding e.d. wilde in de pubertijd, maar dat kwam vooral door onzekerheid.

Van opa mochten we alvast nadenken over een cadeautje voor zoontje die over 2 maanden 1 wordt. Ik wil graag buitenspeelgoed, omdat hij in hartje winter jarig is en dus wel veel binnenspeelgoed zal krijgen en in het voorjaar hij waarschijnlijk wel lekker rond kan stappen in de tuin. Op MP zag ik een speelhuisje van little tikes, op te halen 2 straten verderop voor € 60,--. Het bedrag waarvoor ik iets uit mocht zoeken is 2x zo groot, maar ik vind dit huisje prima en hoef geen nieuwe. Daarnaast zijn nieuwe huisjes vaak nog veel duurder dan het te besteden bedrag. Opa wil toch ook de andere helft geven, want dat heeft het andere kleinkind ook gehad. Prima, misschien kunnen we alvast een badje voor in de tuin kopen? Of het gaat gewoon lekker op z'n spaarrekening.

Zo eentje is het, alleen verkleurd door de zon en de deurbel moet nog gemaakt worden. Staat nu uit elkaar gehaald in de schuur te wachten....

Mijn vader heeft er een sport van gemaakt om spullen bij de kraak mee te nemen. Zo kwam opa ook nog met een loopauto en bracht hij een tijdje geleden een degelijke houten kinderstoel, oma is nog bezig er een mooie stoelverkleiner er in te maken. Ook had hij een fietsje met zijwieltjes gevonden die iets opgeknapt moet worden. Ik vind het allemaal prima, zonde toch als het wordt weggegooid en ik het weer nieuw moet kopen.

Duidelijk buiten gebruikt, nog even schoonmaken en dan kan hij in de schuur wachten tot  zoontje zover is...

Wie gooit zoiets nou weg? Is het echt te veel moeite om naar de kringloop te brengen?


Ik ga ook duidelijk aangeven bij zoontjes verjaardag dat cadeautjes ook 2e hands mogen zijn. Voor oma en tante heb ik al wat MP tips opgestuurd en volgens mij wordt daar goed gebruik van gemaakt.

Zelf geef ik ook wel eens iets wat 2e hands is cadeau. Maar dan moet het er echt wel als nieuw uitzien, tenzij ik weet dat de ontvanger het geen probleem vindt. Als ik wel iets nieuws koop voor kinderverjaardagen, koop ik het liefste iets van hout of speelgoed waar ze lang iets aan hebben.




4 opmerkingen:

  1. Ik ken grootouders,die zich echt moeten beheersen in een kringloopwinkel. Er staat vaak zulk mooi en bijna nieuw speelgoed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben ook altijd veel tweedehands voor de kids gekocht. De kinderwagen, meubeltjes, speelgoed, kleding. Ja gewoon van alles! Nu ze pubers zijn moet ik niet meer met tweedehands kleding aan komen, maar ze gaan nog steeds graag mee naar de kringloop en rommelmarkten.

    Mijn broer moet trouwens ook niks tweedehands, koopt echt alles nieuw en dat doen zijn kinderen ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze kleine man loopt (nou ja, kruipt) ook in 2e hands kleren... En de babykamer was bijna helemaal 2e hands.
    Ik vind het geen probleem, het ziet er super uit en het scheelt veel goed.... Allemaal pluspunten, toch?!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn kinderen lopen ook in 2e hands kleding, oudste kind gaat nog steeds graag naar de kringloop omdat kind dan beter uitkomt met kleedgeld. Ook aan babykamers heb ik nooit veel geld uitgegeven, ik ben heel creatief dus dat lukte prima met een pot verf en wat 2e hands meubelen die ik omtoverde naar commode.En ik bewaar te klein geworden kleding ( zet de maat op de doos en bewaar hem op zolder) en dat gaat naar de jongste.

    Groetjes Annelieya

    BeantwoordenVerwijderen