dinsdag 4 september 2012

Wasnoten test

Van haar heb ik een zakje wasnoten gekregen om te testen. Ik had al eens vaker over de wasnoot gelezen, maar eerst andere milieuvriendelijke en goedkope alternatieve geprobeerd t.o.v. normaal wasmiddel. Zo heb ik de afgelopen jaren gewassen met Una (van de Aldi), Neutral, Waspoeder Puur&Eerlijk, gratis flacons van  Robijn en Sunil en ik heb ook zelf eens wasmiddel gemaakt. De laatste tijd was ik vooral met Neutral i.v.m. de komst van zoontje. En gebrek aan tijd om zelf wasmiddel te maken of een ander goed (lees milieu en babyhuidje vriendelijk) wasmiddel te vinden.

Op de bijgeleverde gebruiksaanwijzing stond dat je het zakje moet vullen met 8 halve wasnootschalen. Hiermee kunt je dan: 1 x wassen op 90 graden, of 2x wassen op 60 graden of 3x wassen op 30 à 40 graden.

Omdat ik altijd was op 30 of 40 graden ben ik voor de 3e optie gegaan en heb ik 3 wassen gedraaid met 8 halve wasnootjes in het zakje. In de was zaten verschillende stukken kleding, alleen gedragen kleding dat weer fris moest ruiken, kleding met een klein vlekje en lekkere onder gespuugde en gepoepte kleding van zoontje. In de beschrijving stond dat je eventueel vlekkenzout kunt gebruiken bij hardnekkige vlekken, maar ik heb er expres voor gekozen dat niet te doen, omdat ik eerst de werking van de nootjes alleen wilde beoordelen.

De was kwam met een neutrale geur uit de trommel. Dat vind ik wel fijn. Ik hou juist niet van die overmatige wasmiddelgeur en door de kleding buiten op het rek te laten drogen; heeft mijn was nu de geur buitenlucht. (Echt waar er zijn wasmiddelen die deze geur op de verpakking hebben staan).

De was voelde verder een beetje zacht aan, maar niet alle vlekken waren er helemaal uitgegaan. Nu gaan die vlekken er in de kleertjes van zoontje altijd moeilijk uit, dus ik denk dat het ongeveer vergelijkbaar schoon wast als mijn andere wasmiddelen. Misschien dat ik nog een wasje met vlekkenzout ga proberen om te zien of die vlekken er dan wel uitgaan.

Mijn conclusie is dus:
Geur: neutraal, wat ik fijn vind. Was voelt iets zachter aan dan ik gewend ben (ik gebruik nooit wasverzachter, soms alleen een beetje azijn). Hardnekkige vlekken gaan er niet uit, maar wellicht dat een beetje vlekkenzout dit kan oplossen.

Of ik de wasnoten nu ook zelf ga aanschaffen om te gebruiken weet ik nog niet. Op dit moment heb ik nog een hele voorraad staan van allerlei wasmiddelen die ik eerst wil opmaken. Daarna wil ik zelf weer eens wasmiddel maken en wellicht schaf ik voor de afwisseling ook wel wasnoten aan.

Ik vond het heel leuk om met de test mee te doen en ben ook erg benieuwd naar de ervaringen van anderen. Dus ik wacht met spanning op het blogje op Roerend Goed over de testresultaten.

2 opmerkingen: