maandag 3 september 2012

Een rood flubbertje in de olijven

Donderdag zag ik deze uitzending van de Keuringsdienst van Waarde. Het gaat over het rode flubbertje in gevulde olijven. Op de verpakking staat piment of pimentpasta.

In de aflevering gaan ze op onderzoek uit om te achterhalen wat dit rode flubbertje precies is. Het is niet zoals de meeste mensen denken paprika, maar het blijkt een pasta te zijn gemaakt van alginaat en guargom. Vervolgens verandert deze pasta tot een gel met behulp van een oplossing van calciumchloride in water: het alginaat reageert met de calciumionen. De resulterende gel wordt in lange stroken van een paar centimeter breed gevormd en machinaal verwerkt als vulling van olijven.

In andere landen worden wel olijven verkocht met echte stukje paprika, maar in Nederland werden deze door de consument niet gekocht, omdat ze duurder zijn. In het buitenland, zo blijkt uit de uitzending, worden juist wel olijven gekocht met echte paprika, omdat mensen daar meer kiezen voor natuurproducten.

Ik koop eigenlijk nooit de olijven gevuld met piment, maar na het zien van deze aflevering koop ik ze al helemaal niet meer. Voor mij is het weer een bewijs dat er zoveel producten zijn die heel natuurlijk lijken, maar toch erg bewerkt zijn. Ik ga nog meer letten op de verpakkingen om te zien wat er allemaal inzit.

5 opmerkingen:

  1. Ik heb de aflevering niet gezien, maar ben blij met wat je hier schrijft.
    Gelukkig houden wij hier ook van natuurproducten en zelf koken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb de aflevering ook gezien. Zuinige Nederlanders ook weer!
    Maar wieweet is na deze aflevering de run op de pimentpast-olijf ook minder en introduceren ze weer de olijf met echte paprika.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. goede blog ! ik kan daar zo van balen he ? al dat gerommel met eten.net als met die nepkaas( op pizza's enzo) ik heb de uitzending gemist ( moest werken) maar ik ga hem zeker terug kijken. dank voor de tip

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ook altijd gedacht dat het paprika is! Nu eet ik het sowieso niet, maar met deze kennis laat ik het helemaal schieten, ook voor verjaardagen ofzo!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vergat naar de uitzending te kijken. Bedankt voor dit stuk. Ik koop die olijven niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen