woensdag 6 juni 2012

Biologisch eten: stap 2 biologisch fruit

Omdat het me steeds maar niet lukte om mijn doel te bereiken om zoveel mogelijk biologisch te eten, heb ik mijn doel in kleinere stukjes gehad. 6 weken geleden begon ik met stap 1: alle groente biologisch

Deze stap is nu zo goed als afgerond. Ik kan wekelijke een biologisch groentepakket ophalen en overige groenten koop ik zoveel mogelijk biologisch in de supermarkt. Als een bepaalde groente niet biologisch te verkrijgen is, kijk ik naar een alternatief. Soms wordt het dan toch niet-biologisch, maar ik denk dat 90% van wat we nu aan groenten eten WEL biologisch is.

We hebben op de planning staan om een keer naar Duitsland te rijden en daar bij de Aldi/Lidl biologische diepvriesgroente in te slaan. Het is daar een stuk voordeliger. In de winter is het wel handig om ook van diepvriesgroente gebruik te kunnen maken. Nu hebben we genoeg aan het pakket, de groenten uit de tuin en soms een kleine aanvulling uit de supermarkt. En misschien kan ik er straks ook zelf wel iets van gaan invriezen als er meer opbrengst uit eigen moestuin is.

Dus het is tijd voor stap 2: al het fruit biologisch

Ik heb het aanbod van de supermarkten in mijn woonplaats bekeken en het is niet veel. Appels, bananen, citroenen en peren zijn biologisch te verkrijgen, soms heeft de Aldi biologische druiven en dan houdt het wel zo'n beetje op. Dus ik ben verder op onderzoek uitgegaan. Er is hier in het dorp een groenteboer die wel de Vitatas aanbiedt. Maar ik vind het nogal een gedoe om elke week naar die winkel te gaan om zo'n tas op te halen. Je bent dan gebonden aan een ophaaldag en de openingstijden van de winkel. (mijn groentepakket kan ik 150 meter van mijn woning ophalen, die staan in een kast naast een huis en ik heb hier 4 dagen de tijd voor). Als ik niks beters kan vinden ga ik het zeker proberen, maar er zouden toch nog meer mogelijkheden moeten zijn? Ik woon immers in de Betuwe, fruit genoeg zul je denken!

In de zomer/najaar kan ik van mijn ouders pruimen, bessen, bramen, kiwi's, appels en peren krijgen. Zelf hebben we nu in de tuin ook frambozen, bessen, aardbeien en de kiwi-bes, maar ik verwacht daar dit jaar nog niet veel van. Volgend jaar maar eens maatregelen treffen om de vogels te weren. En daarom wil ik ook niet te veel aan een abonnement vastzitten, want in de zomer hoef ik maar weinig fruit te kopen.


In de zomer staan hier altijd kraampjes langs de weg met kersen. Ik denk niet dat die biologisch zijn, maar blijf er denk ik toch kopen. Ik vind het altijd zo lekker! En als ik het niet biologisch kan krijgen is het tenminste lokaal, dat zie ik dan als een goed alternatief.


In ons dorp is wel een biologische kweker van kleinfruit. Daar wilde ik altijd al eens heengaan. 23 juni is er een opendag, dus ik ga dan zeker een kijkje nemen.

Ook zijn er een landwinkel en 2 boeren die aan huis verkopen in het dorp. Ik heb ze alle drie een mailtje gestuurd met de vraag of ze ook biologische producten aanbieden. Wacht nog op antwoord.

Kopen jullie alleen biologisch fruit? En waar koop je dat? De C1000 wordt een Jumbo weet iemand hoe daar het biologische aanbod is?



2 opmerkingen:

  1. Vandaag eens zitten tellen: ik kom op een kleine 400 euro aan (bio)basisvoedsel uit per maand. 99% bio. Mijn vent wil (veel) vlees en mijn zoon krijgt het ook. Maar dan wel 100% bio. We eten veel kaas/andere zuivel (bio best duur). En dan gaan er nog 200 euro naar shag, frisdrank, knaagjes, snoep, bier, wijn, andere dingen die je koopt bij de supermarkt.
    Maar wij voelen ons er happy bij. Ik bezuinig liever op andere dingen ;) Shoppen enzo, dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moet eerlijk bekennen dat ik fruit af en toe maar bio koop. Het fruitpakket van de natuurwinkel vind ik echt schreeuwend duur voor wat er in zit. En bij de Appie is er weinig bio te krijgen (bananen en soms kiwi's, maar appels al helemaal niet). Dus ik ben ook nog zoekende.....

    BeantwoordenVerwijderen