maandag 30 april 2012

Project kattenluikje

Van huis uit was ik altijd katten om me heen gewend. Toen ik op mezelf ging wonen, wou ik dus ook dolgraag een kat. Maar ja, ik woonde anti-kraak en daar was geen huisdier toegestaan. Toen we in 2007 een huurhuis kregen volgde er niet veel later een kat. We zijn naar het asiel gegaan, opzoek naar een geschikt exemplaar. Mijn voorkeur ging uit naar een al wat oudere kater die het echt verdiende om een goed huisje te krijgen. Ons oog viel op Tommy:

Tommy was een jaartje of 5 en van zijn geschiedenis was weinig bekend. Hij had lang rondgezworven en was toen uiteindelijk in het asiel beland. Omdat we toen in een appartement op 1 hoog woonden, zochten we een binnenkat. Hij zat al ruim een jaar in het asiel zat en zo redeneerden wij, was hij nog altijd beter af, dan dat kleine hokje in het asiel.

Deze kater verdiende het echt en niet veel later zat hij in het reiskoffertje om aan een een nieuw avontuur te beginnen.


In het begin was Tommy wat schuchter, maar langzaam werd hij aanhankelijk en sliep heerlijk bij ons op bed of kwam lekker op schoot liggen als we op de bank zaten. Ook ontdekte hij het balkon en kwamen we erachter dat hij zijn behoefte het liefste buiten deed. Dus op het balkon kwam ook een toiletje te staan.

In 2010 verhuisden wij naar onze huidige woning met tuin. We kwamen er al snel achter dat Tommy de tuin heerlijk vond. In het begin waren we nog bang dat hij weg zou lopen, maar hij ging maar heel af en toe over de schutting en kwam dan binnen een half uurtje zeker terug.

's Ochtends meldt Tommy zich meestal als hij naar buiten wil. Hij gaat dan miauwend bij het bed staan. Best schattig, maar als dat (ook in het weekend) om 5.30 uur is, is dat wel minder. Dus wilden we graag een kattenluikje. Het luikje was snel gekocht, maar toen nog de installatie.....

We zijn allebei niet zo handig en met een kunststof deur, durfden we het toch niet zo aan het luikje zelf te plaatsen. We hebben momenteel niet echt een vaste klusjesman, maar die zouden we best kunnen gebruiken. Dus besloten we een "klus" te plaatsen op marktplaats. We kregen 2 reacties en besloten met degene contact op te nemen die een goede prijs kwaliteit (positieve reviews) verhouding had.

Uiteindelijk werd gisteren het luikje geplaatst. De klus was in 1,5 uur geklaard, kosten 75 euro. Misschien niet super goedkoop voor iets wat je ook zelf zou kunnen. Maar in ons geval de beste oplossing. Als je kunststof deur naar de filistijnen is, ben je een stuk meer kwijt. En deze man had het super netjes gedaan dus we zijn ook een klusjesman rijker.

Nu is de training begonnen. Gisteren is Tommy al 2x door het luikje naar buiten gegaan, al moesten wij wel het luikje open houden. En de 2e keer kwam hij ook weer binnen met onze hulp.

Ik ben benieuwd hoe snel hij zelfstandig naar binnen en buiten kan. Misschien helpt het als het zonnetje gaat schijnen?



1 opmerking:

  1. Dat heeft Tommy zo door, hoor! Ik had er ook een voor mijn boxer (was dus een vrij groot luik), na enige motivatie (lees snoepies) ging het super. Ik weet niet of Tommy erg op voer gericht is? Succes ermee iig!

    BeantwoordenVerwijderen